Vezérléscsere: mikor jön el az ideje?

A vezérlés az egyik legfontosabb része a járműveknek. Fontos odafigyelni arra, hogy mégis mikor jön el az ideje a cserének. Ez nem egy egyszerű folyamat, ezért érdemes szakemberre bízni az egész műveletet. Szerencsére a vezérléscsere nem egy olyan teendő, amit gyakran meg kell ismételni a jármű életében.

 

A vezérléscsere elvégzése

 

Ahhoz, hogy a jármű mindig megfelelő állapotban legyen, több berendezésre, alkatrészre is oda kell figyelni. Az autóápolás állandó feladatot kell, hogy jelentsen a mindennapokban, hogy mindig útra kész legyen az autó. A gumiabroncs cseréjét sem szabad félvállról venni, ugyanúgy igaz ez a vezérléscsere folyamatára is. Persze gyakran felmerül a kérdés, hogy mégis mikor jön el az ideje a műveletnek?

 

A motorok vezérlésének fontosságáról gyakran nem lehet eleget beszélni. Fontos, hogy mindig alaposan odafigyeljünk arra, hogy mennyire hatékonyan, zökkenőmentesen működik a jármű. Ennek része az is, hogy a vezérlést is gyakran ellenőrizzük. Általában minden autó esetében más és más futásteljesítménynél írják elő a vezérlés alkatrészeinek cseréjét. Találkozhatunk olyannal is, hogy nincs erre vonatkozó adat. Ha a vezérlés keresztbordás szíjjal történik, akkor a szervizkönyvben általában minden információt megtalálunk ezzel kapcsolatban, de nincs ez mindig így.

 

Általában találkozhatunk 120.000 kilométerrel, vagy azzal, hogy 10 évente kell cserélni. Olyan futásteljesítményt szoktak megadni, ami egész számú többszöröse az olajcsere periódusának. A vezérléscsere nem egy olyan teendő, amit gyakran meg kell ejteni, már ebből is látszik. Azonban arra kell készülni, hogy ez nem ritkán elérheti a 100 ezer forintos költséget is. Ez viszont nem jelenti azt, hogy érdemes halogatni a műveletet, sőt. Minél idősebb az autó és a vezérlése, annál nehezebb lesz gyári alkatrészekkel megoldani az egész cserét. Ha például az előírt csereperiódus 160.000 kilométer vagy 8 év, amint valamelyiket elérjük, azonnal meg kell ejteni a műveletet. Ezzel nem érdemes kockáztatni, mivel az sokkal súlyosabb problémákhoz is vezethet.

 

Kövessük az előírásokat!

 

Érdemes az autókezelési témában tippeket, tanácsokat olvasni. Ha például nem figyelünk oda az ajánlott csereperiódusra, akkor azt kockáztatjuk, hogy a vezérműszíj elszakad, ami súlyos problémákat tud okozni az egész motorban, ami már sokkal költségesebb, mint maga a vezérléscsere.

 

A művelet több alkatrészt is érint. Ezek közé tartozik a már említett vezérműszíj is, aminek a feladata az, hogy összhangban legyen a vezérműtengely és a főtengely. Ha ez nem történik meg, akkor a dugattyúk és a szelepek összeverődnek, ami nagy károkat tud eredményezni. A javítása több százezer, ha nem milliós költséget jelent.

 

A vezérléscsere része a vízpumpa, mivel enélkül a hűtőfolyadék képes lenne szivárogni. Rosszabb esetben a csapágy szétesik, ami a szíjat is félrevezeti és így a műanyag vízpumpalapátok letörhetnek. Ott vannak még a vezető-, feszítőgörgők és a rezgéscsillapító is, amelyek a vezérműszíj elvezetését és feszességét segítik. Végül nem szabad megfeledkezni a vezérműláncról sem, amit néhány esetben a szíj helyett alkalmaznak. A lánc az évek alatt képes megnyúlni, így zajosabb lesz.

 

Bízzuk a feladatot szakemberre

 

A vezérléscsere nem gyerekjáték, ezért is fontos, hogy olyan szervizt keressünk, ahol minden egyes lépést el tudnak végezni. Gyári alkatrészekre és minőségi munkára lesz szükség a feladathoz. Ha kérdésed van, keress minket bizalommal és segítünk az autó ápolásában, ellenőrzésében, karbantartásában és szervizelésében.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel