TUDÁSTÁR

A gumiabroncsok rendkívül sokszínűek (nem szó szerint) – változó méretek, különböző márkák és mintázatok, rengeteg adat és kismillió speciális tulajdonság. Ezek között néha még egy szakmabelinek is nehézkes eligazodnia, emiatt fontos, hogy bárki hozzájuthasson azokhoz az információkhoz, melyek a lehető legjobban segítenek rátalálni a megfelelő gumira. Ezeket szedtük össze az alábbi pontokban.

tudastar

Ebben a részben elsősorban a gumiabroncsok technikai paramétereivel kapcsolatos kérdésekre adunk választ.

Mit jelentenek a gumiabroncs oldalán a számok?

A legfontosabb számok a gumi oldalán az abroncs méretét jelölik. Nézzünk egy gyakori példát:

  • 205/55 R16

 

Az első szám, vagyis a 205 a futófelület szélességét jelenti, mm-ben megadva. Kisebb, kompakt autók esetén ez jellemzően 155-195 körüli érték, míg a nagyobb, erősebb autók esetén az extra szélesség nagyobb tapadást is jelent, így akár 225-355 mm közötti abroncsok is felkerülhetnek.

A /55 a magasságot jelenti, azonban nem milliméterben, ahogy sokan gondolják. Ez a szám a szélességhez viszonyított arányt jelenti, százalékban. Azaz a fenti esetben a gumiabroncs magassága 205-nek az 55%-a, ami 113 mm-t jelent.

A sorban következő jelölés a gumiabroncs szerkezetre vonatkozik. A két leginkább elterjedt jelölés a D (diagonál) és az R (radiál).

  • Diagonál: A diagonál gumiabroncs szerkezet régebbi járműveken használt technológia. A szerkezetet erősítő, átlós elhelyezésű szövetekről kapta nevét. Jelölése: D vagy –
  • Radiál: A legelterjedtebb gumiabroncs szerkezet. Nevét arról kapta, hogy a szerkezetet erősítő szövetrétegek sugár irányba helyezkednek el a forgástengelyhez viszonyítva. Jelölése: R

A következő gumiabroncs jelölés a keréktárcsa-átmérő. A colban megadott érték azt mutatja, hogy mekkora átmérőjű felnire illeszkedik a gumiabroncs. A példában ez 16.

Mi az a sebességindex?

A sebességindex a maximálisan megengedett sebességet határozza meg. A gumiabroncs oldalfalán egy betű jelöli. Például: 205/55 R16 91H

Sebességindex (SI) Maximális sebesség Sebességindex (SI) Maximális sebesség
A1 5 km/h K 110 km/h
A2 10 km/h L 120 km/h
A3 15 km/h M 130 km/h
A4 20 km/h N 140 km/h
A5 25 km/h P 150 km/h
A6 30 km/h Q 160 km/h
A7 35 km/h R 170 km/h
A8 40 km/h S 180 km/h
B 50 km/h T 190 km/h
C 60 km/h U 200 km/h
D 65 km/h H 210 km/h
E 70 km/h V 240 km/h
F 80 km/h W 270 km/h
G 90 km/h Y 300 km/h
J 100 km/h ZR 240 km/h felett

Mi az a súlyindex?

A gumi terhelési indexét az abroncs oldalán LI (Load Index) felirat jelöli. A szám azt mutatja meg, hogy hány kg-ig terhelhető az adott abroncs. Természetesen ezt az értéket fel kell szorozni a kerekek számával, hogy megkapjuk a maximális terhelhetőséget.

LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 343 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600

Mekkora a megfelelő profilmélység?

Nemcsak a teljesítmény, hanem maga a vezetés biztonsága múlhat azon, hogy az autón használt gumiabroncsok barázdamélysége a szükséges tartományban van-e. Különösen akkor jelentkezhet ennek a fontossága, amikor kedvezőtlen időjárási körülmények között történik a vezetés.

Az például egy általános kiindulási alapként értelmezhető, hogy a nyári személyautó gumik profilmélysége megközelítőleg a 6-8 mm körüli tartományba esik. Téli gumiabroncsoknál ez kissé eltérhet, hozzávetőlegesen 7,5-9 mm gyári profilmélységre lehet számítani.

Ehhez képest a törvényileg előírt kötelező profilmélység 1,6 mm, ezt a mélységet kell minden esetben elérnie az abroncs teljes felületének. A gumisszakma ajánlása ennél szigorúbb, téli és nyári abroncsokra egyaránt a 4 mm-es határt húzza meg, mint javasolt minimum.

Mit jelent az M+S jelölés?

Az M+S jelöléssel ellátott abroncsok különleges mintázati kialakításuk, alapanyag-összetételük és szerkezeti felépítésük révén sokkal nagyobb vonóerő-átadást biztosítanak sárban és hóban, mint egy normál gumiabroncs. Azonban fontos tudni, hogy az M+S jelölés sem konkrétan, sem hozzávetőlegesen nem határoz meg számszerűsíthető követelményeket a havas, vagy más téli körülmények között mutatott teljesítmény tekintetében, így jelentősége korlátozott.

Mit jelent a 3PMSF jelölés?

Az abroncson található 3PMSF jelölés azt jelenti, hogy az abroncs használata biztonságos havas útfelületen, hóban is meggyőzően teljesít. A 3PMSF jelölést hivatalos tesztintézet adja ki. A minősítés megszerzéséhez az abroncs teljesítményét hatóságilag, egységes szempontrendszer, szabványosított tesztek alapján vizsgálják havas útfelületen, a jelölés azt jelenti, hogy havas vonóerő és biztonság tekintetében az adott gumi megfelelő. Ezek alapján elmondhatjuk, hogy a jó téli abroncsot erről a jelölésről ismerhetjük fel. A 3PMSF jelölés (3 Mountain Snow Flake = 3 hegycsúcs hópihe) nagyon könnyen felismerhető: egy hópehely körül három hegycsúcs látható.

Mi az a DOT szám?

A DOT szám a gumiabroncs gyártási idejét jelöli, azaz megmondja az autósnak, hogy pontosan mikor készült az adott abroncs. A 2000 előtt gyártott abroncsok esetében a DOT-szám három jegyből, a 2010 utániaknál pedig négy számjegyből áll. A négy számjegy közül az első kettő azt mutatja meg, hogy az adott gyártási év hányadik hetében készült a gumiabroncs, a harmadik és a negyedik számjegy pedig a gyártás évét jelöli. Ha tehát egy gumiabroncson a 1814-es szám látható, akkor ebből tudhatjuk, hogy a gumiabroncs 2014-ben, a 18. héten készült. A számot egyébként a gumiabroncs oldalsó falán jól észrevehető helyen, keretben tüntetik fel.  Fontos, hogy jellemzően csak az abroncs egyik oldalán.

A témában itt írtunk bővebben.

Mi a különbség az egyes mintázatok között?

Ez egy hosszabb lélegzetvételű téma, ide kattintva írtunk róla.

Ebben a részben a gumiabroncsokon lévő speciális jelöléseket és az ahhoz tartozó technikai jellemzőket mutatjuk be.

Mi az a gumiabroncs homologizáció?

Bizonyos esetekben, jellemzően a prémium autógyártóknál fordul elő, hogy közösen a gumigyártóval összedolgozva, kifejezetten egy adott típushoz, modellhez optimalizálnak egy-egy abroncsot. Ezeket a gumikat látják egy homologizációval, vagyis egy gyártói jelöléssel. A homologizált abroncsok használhatók más típusú autóhoz is, mint amilyenhez eredetileg készültek, a legjobb választás viszont mindig az, ha az autónkhoz homologizált abroncsot választjuk.

Gumiabroncs homológok

A leggyakoribb homológ jelölések, illetve a jelentésük.

  • A6A, A7A – Aston Martin
  • AO, AO1, AO2 – Audi
  • AOE – Audi defekttűrő
  • ALP – Alpina (tuning BMW)
  • AM, AM2, AM4, AM5, AM8, AM9, AMP, AMR, AML, AMS, AMV, AMX – Aston Martin
  • AR – 4C, Giulietta, Giulia, Stelvio modellhez
  • ARR – 4C, Giulietta, Giulia, Stelvio modellekhez való Alfa Romeo Racing versenyabroncs
  • B, B1, BC, BL – Bentley
  • C1 – Chrysler
  • F, F01, F02, F03 – Ferrari
  • FO, FO1, FO2 – Ford
  • HO – Honda
  • HN – Hyundai
  • HP – Pagani
  • J, J1 – Jaguar
  • JRS – Jaguar XK-RS modellhez
  • KS – Pirelli jelölése a magasabb teljesítményű (jobb nedves tapadású, alacsonyabb zajszintű) abroncsaira, nem márkaspecifikus jelölés
  • K1, K2, K3 – Ferrari
  • L, L1 – Lamborghini
  • LR, LR1, LR2, LR3, LRO, LRO1 – Land Rover
  • LS – új Lotus Exige S modellhez
  • LZ – Lancia
  • M3 – BMW M3 modellhez
  • MC, MC1, MC2 – McLaren
  • MGT – 2013-tól gyártott Maserati
  • MO – Mercedes-Benz
  • MO1 – AMG Mercedes
  • MOE – Mercedes-Benz defekttűrő
  • MOS – Mercedes-Benz GLS modellekhez
  • MO-V – Mercedes kisteherautók és pickupok
  • N0, N1, N2, N3, NA0, NA1, NF0 – Porsche
  • NR1 – Nissan GT-R Nismo modellhez
  • RE – Renault
  • RO1, RO2, RO3 – Audi Quattro
  • T0, T1, T2 – Tesla
  • VO – Volkswagen
  • VOL – Volvo
  • * – BMW vagy Mini
  • * (MO) – BMW/Mini és Mercedes-Benz
  • * (MOE) – BMW/Mini és Mercedes-Benz defekttűrő

Mitől defekttűrő a defekttűrő abroncs?

A defekttűrő gumiabroncsokat szerkezetileg megerősített oldalfallal készítik. Ez azt jelenti, hogy egy defekt esetén az abroncsok nem engednek le teljesen, a keréknek akkor is megmarad a tartása, ha a nyomás valamilyen módon elszökik belőle. Ez nem azt jelenti, hogy defekt esetén nem kell cserélni a gumit, csak azt, hogy nem kell az út szélén, öltönyben-kosztümben nekiállni a pótkerék felszerelésének. A defekttűrő gumival simán eljutunk (max. 80 km/h sebesség mellett) a megfelelő gumisig.

A defekttűrős abroncsoknak néhány éve létezik egy másik fajtája, az ún. öntömítős. Ezek az abroncsok egy sűrű, ragacsos anyagot tartalmaznak, amely defekt esetén a lyukat automatikusan eltömíti. Az anyag megakadályozza vagy redukálja a további nyomáscsökkenést.

Gumiabroncs defekttűrő jelölések

  • Bridgestone: RFT (szerkezeti), MOEXTENDED (szerkezeti, Mercedeshez)
  • Continental: Seal (öntömítős), SSR (szerkezeti)
  • Davanti: DSP (szerkezeti)
  • Dunlop: ROF (szerkezeti)
  • Goodyear: ROF (szerkezeti), SealTech (öntömítős)
  • Hankook: SealGuard (öntömítős), B (szerkezeti)
  • Laufenn: B (szerkezeti)
  • Michelin: Selfseal (öntömítős), ZP (szerkezeti)
  • Pirelli: r-f (szerkezeti), s-i (öntömítős)
  • Uniroyal: SSR (szerkezeti)

Milyen a zajcsökkentett gumiabroncs?

A technológia lényege, hogy a gumiabroncs belsejében elhelyeznek egy speciális hangnyelő anyagot, amely elnyeli a levegőben fellépő rezgéseket. Ezek a rezgések egyébként a jármű belsejébe kerülnének, bosszantó háttérzajokat eredményezve. Ez a „szivacs” olyan nyílt cellákból álló habból készül, amely maximalizálja az anyag munkafelületét, fokozva a vibrációt, és ezáltal csökkentve a zajt.

Zajcsökkentett gumiabroncs jelölések

  • Bridgestone: B-Silent
  • Continental: ContiSilent
  • Dunlop: Noise Shield
  • Goodyear: SoundComfort
  • Hankook: sound absorber
  • Michelin: Acoustic
  • Pirelli: PNCS, azaz Pirelli Noise Cancelling System

Milyen a peremvédős gumiabroncs?

A peremvédős gumi speciális kialakítása miatt extra védelmet nyújt a mechanikai behatásoktól. Ilyen behatás lehet a járda okozta súrlódás. A fokozott védelem következtében csökken a kerékpánt amortizációja. Alufelnik esetén gyakran használnak peremvédős gumit.

A technológia hátránya, hogy korlátozza a dísztárcsák felszerelését lemez vagy acélfelni használata során.

Peremvédős gumiabroncs jelölések

  • Apollo: FSL
  • Barum: FR
  • Continental: FR
  • Dunlop: MFS
  • Goodyear: MFS
  • Sportiva: FR
  • Uniroyal: FR

Milyenek az elektromos autóra való gumik?

Biztonságos tapadás, nagyfokú vezetési kényelem, ugyanakkor kiemelkedő gazdaságosság – ezek a legfontosabb jellemzőik. Nem könnyű feladat a gumiabroncs-ipar számára. Az elektromos járművekhez készülő minőségi gumiabroncsok kifejlesztése intenzív kutatást igényel. Különösen a prémium gyártók hajlandóak a szükséges tőkét olyan innovációkba fektetni, amelyek nagyobb hatótávolságot biztosítanak, a biztonság szem előtt tartása mellett.

Elektromos autóra készült gumiabroncs jelölések

  • Michelin: E-V
  • BFGoodrich: E-V
  • Pirelli: ELT
  • Hankook: EV

Ebben a részben a gumi karbantartás és abroncs cserével kapcsolatos kérdésekre adunk választ.

Mikor kell gumiabroncsot cserélnem?

A abroncsok elhasználódása olyan mértékben lehet különböző, hogy egyetlen konkrét gumiabroncs élettartamát sem lehetséges előre megjósolni. Az abroncs különböző fajta anyagokból és gumikeverékekből áll, amelyek hatással vannak annak teljesítményére, és az elhasználódás sok tényezőtől függ, köztük az időjárástól, a tárolási és használati körülményektől, és sok más olyan dologtól, amelynek az abroncs ki van téve az élettartama során. Ezért kifejezetten ajánljuk a járművezetőknek, hogy figyeljék az abroncsokat, az esetleges nyomásesést vagy bármilyen olyan rendellenességet (vibráció, zaj, húzás), amely arra utalhat, hogy az abroncsot le kell cserélni.

Mikor érdemes négyévszakos gumiabroncsot választanod?

  • Egész évben ugyanazt a gumiabroncsot kívánod használni
  • Télen, különösen rossz időben kevesebbet autózol
  • Általában inkább rövidebb távolságokon közlekedsz
  • Nem, vagy csak ritkán vezetsz nagyobb sebességgel
  • A gazdaságosság mellett fontos szempont a biztonság is

A négyévszakos gumik használatával megtakarítható a szezonális átszerelési költség és azokkal a téli időszakban nagyobb biztonsággal közlekedhetsz.

Tippjeink járművezetők számára

  • Legalább évente szakemberrel át kell vizsgáltatni a legalább öt éve használatban lévő abroncsokat
  • Be kell tartanunk a gépkocsi gyártójának az abroncsok cseréjére vonatkozó ajánlásait
  • Ki kell cserélnünk a gyártástól számított legalább tíz éve használatban lévő gumiabroncsokat még akkor is, ha használhatónak tűnnek vagy ha még nem érték el a jogszabályban előírt kopási határértéket

Levegőnyomás ellenőrzésének lépései

  1. Használj abroncsnyomásmérő műszert. Vásárolhatsz saját nyomásmérőt is, de a legközelebbi benzinkúton levőt is igénybe veheted.
  2. A nyomást hideg abroncsnál ellenőrizd. Menet közben a gumiabroncsok ugyanis felmelegednek, és ez befolyásolhatja a leolvasott értéket. Érdemes például reggel, indulás előtt mérni az abroncsnyomást.
  3. Csavard le a szelepsapkát, és helyezd a nyomásmérőt a szelepre. Ne aggódj, ha rövid ideig sziszegő hangot hallasz, ez természetes jelenség.
  4. Olvasd le a nyomásértéket a nyomásmérőről, és hasonlítsd össze az ajánlott abroncsnyomással.
  5. Állítsd be a nyomást, ha szükséges. Ehhez használhatsz saját kompresszort, vagy keresd fel a legközelebbi benzinkutat.
  6. Ellenőrizd újból a nyomást a nyomásmérővel, és hasonlítsd össze a leolvasott értéket a gyártó által előírttal.
  7. Helyezd vissza a szelepsapkákat mindegyik gumiabroncsra.
  8. Mindegyik gumiabroncsot ellenőrizd. Ha a nyomásvesztés túl nagy, fordulj gumiszervizhez. Előfordulhat ugyanis, hogy rosszul illeszkedik a keréktárcsa, vagy meghibásodott a szelep.

Miért fontos a megfelelő nyomás a gumiabroncsban?

A túl alacsony vagy túl magas nyomás befolyásolja a  gumiabroncs élettartamát, vezetési kényelmét, tapadását és fékezését. A túl alacsony nyomású abroncs túlzott mértékben deformálódik, ami túlmelegedést okoz, növeli a gördülési ellenállást és az idő előtti kopás esélyét. Szélsőséges esetben a túl alacsony nyomás kárt is tehet a gumiabroncsban. Ugyanígy a túl kemény abroncsok élettartama és úttartása csökken, és a kopása egyenetlen lesz.

A megfelelő abroncsnyomás csökkenti annak veszélyét, hogy elveszíti az irányítást a jármű fölött. Ezen kívül védi az abroncsot az idő előtti kopástól és a belső szerkezetének visszafordíthatatlan sérüléseitől. Az abroncsnyomás csökkenhet a kisméretű perforációk, a kerék alkotóelemein keresztül történő természetes szivárgás vagy akár a külső hőmérséklet csökkenése miatt. Havonta és hosszabb út előtt ellenőrizze az abroncsok nyomását, a pótkereket is ideértve, lehetőleg hideg állapotban (amikor a gumi állt legalább 2 órát vagy kis sebességen futott kevesebb, mint 3,2 kilométert). Ha üzemmeleg állapotban méri a nyomást, adjon hozzá 0,3 bar-t a névleges nyomáshoz. Fontos havonta egyszer ellenőrizni az abroncsnyomást, mert:

  • túl alacsony nyomású abroncs esetén nő a sérülés kockázata
  • a 20%-kal nagyobb nyomás körülbelül 10 000 km-rel csökkenti az abroncs élettartamát.
  • a megfelelő abroncsnyomással üzemanyagot takaríthat meg.

Az ajánlott abroncsnyomás NINCS feltüntetve a gumiabroncson. Az abroncs oldalfalán feltüntetett érték csupán a maximális felfújási nyomás. Az ajánlott abroncsnyomás megtalálható:

  • a gépjármű használati utasításában
  • a vezetőoldali első ajtón lévő matricán
  • a vezetőülés közelében lévő tároló fiókban
  • a tanksapka fedelének belső oldalán

Mikor kell ellenőriztetni a futóművet?

  • a kerékkel nekiütközött valaminek (járdaszegély, kátyú…).
  • azt veszi észre, hogy a gumiabroncsok rendellenesen vagy egyenetlenül kopnak.
  • kormányzással vagy vezethetőséggel kapcsolatos problémákat tapasztal.
  • a gépjármű valamelyik irányba húz vagy sodródik;
  • a kormánykerék nem tér vissza könnyedén középállásba kanyarodás után.
  • vagy a kormánykerék szögben áll egyenes vonalú haladás közben.
  • új gumiabroncsokat vásárolt és szeretné, hogy azok a lehető leghosszabb ideig tartsanak.
  • kicserélték a felfüggesztést vagy a kormánymű elemeit

Hogyan hasznosítják újra a használt abroncsokat?

A lefutott gumiabroncsok újrahasznosításának két alapvető formája lehetséges:

  • Az egész, vagy durván felaprított abroncsok ismételt használata.
  • Feldolgozás abroncsgranulátummá, amely felhasználási módjai nagyon változatosak.

A keletkező hulladékabroncsok 50%-át anyagában kell újrahasznosítani. A radiál abroncsok több mint 20 tömegszázaléka az acél erősítőváz, így az abroncs kb. 30%-át kell új gumiként felhasználni, hiszen az acélt a kohászat anyagában hasznosítja. Az abroncsból különböző aprító eljárásokkal kis szemcseméretű port vagy granulátumot készítenek, ezek finomra őrölt frakciója töltőanyagként kis mennyiségben visszadolgozható nem túl igényes gumitermékekbe, a többiből pedig drága kötőanyagok (poliuretán) hozzáadásával járófelületeket lehet előállítani.

Ebben a részben a gumiabroncs kezeléséről és tárolásával kapcsolatos kérdésekre adunk választ.

Gumiabroncs tárolás

A tárolt guminak két nagy ellensége van. Az idő és a fel-le szerelés. Valahányszor fel- és levesszük a kerekeket a felniről, nő a sérülés veszélye, így érdemes a teljes kereket cserélni a téli-nyári váltásnál. A téli gumi egyébként is sokszor kisebb, mint a nyári. A váltóméretű abroncs használatával ugyanis sok pénzt lehet megtakarítani.

Az abroncsokat a csere idején érdemes alaposan átvizsgálni. Ha a lekerülő szettnél időben felfedezzük a hibákat, még jó áron tudunk gondoskodni a gumi pótlásáról. Ezek után tisztítsuk meg az abroncsokat! Ilyenkor jöhetnek a különböző gumiápoló szerek is. Bár ezek az anyagok nem tesznek csodát, segíthetnek megőrizni az abroncs állapotát.

A levett gumikat lehetőleg tároljuk függőlegesen! A személygumikhoz ma már szinte fillérekért lehet helytakarékos állványt vásárolni. Ilyen szerkezetet magunk is készíthetünk. A függőleges tárolás során a gumit kisebb eséllyel érik ütések, nem torzul, ferdül a felni a rakásolás miatti terheléstől.

Nagyon fontos elkerülni, hogy a gumi túl melegben vagy hidegben álljon. Közepes páratartalmú, fénytől védett helyen tartsuk a kerekeket! Figyeljünk arra, hogy a felületet ne érje olaj vagy bármilyen más idegen anyag. A műhelyben, garázsban tárolt gumikkal gyakran előfordul, hogy valamilyen kicsöpögő vegyszer megmarja a gumi felületét.

Mivel ápolhatom az abroncsomat?

A gumiápoló az egyik legelterjedtebb autóápolási tisztítószer. Sikerének titka hogy bámulatos eredményeket érhetünk el vele pár másodperc alatt. Hab, folyadék illetve olaj formában ajánljuk a felvitelét. A gumiápolók lassítják a gumik öregedését és védelmet biztosítsanak a káros UV sugárzással szemben.

Ha bármilyen kérdése van az alábbi elérhetőségeken szakértő kollégáink segítenek!