Hány év után számít idősnek egy gumiabroncs?

A gumiabroncsok koráról minden felhasználónak megvan a saját véleménye. Rengetegen vannak, akik azt sem tudják, hogy érdemes odafigyelni a gumik korára, mások akár 10-15 évig is hordják autójukon, mondván, még van elég profilmélység, megint mások pedig csak a legfrissebb gumit hajlandóak feltenni. Éppen ezért itt az ideje egy kis frissítésnek, nézzük, mit mond a szakma.

Kezdjük mindjárt az elején: honnan tudhatjuk, hogy hány éves a gumi? A DOT jelölésből, ez ugyanis hétre pontosan behatárolja, mikor készült az az adott gumiabroncs. Ezt a 4-jegyű számot jellemzően csak a gumi egyik oldalán tüntetik fel, így érdemes átfésülni mindkét felét, ha nem találod.

A DOT szám 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Azaz egy “1922” DOT számú abroncs nem száz éves, hanem 2022 19. hetében készült. Sokan egyébként az “idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség hivatalos tájékoztatóját a DOT jelölésről itt találod: hta.org.hu

Új gumiabroncsok

Szakszerű tárolás következtében nem öregednek, több év elteltével is nyugodtan megvásárolhatóak, felrakhatóak.

  • 3 éves korig frissen gyártottnak, 5 éves korig újnak számítanak.
  • Maximum 10 év az élettartamuk.

Használt gumiabroncsok

A használat során elöregednek, a teljesítményük fokozatosan csökken. Vásárláskor, felrakáskor fontos tényező az életkoruk.

  • A korukat legfőképpen km-ben és nem évben mérjük.
  • Maximum 10 év az élettartamuk.*

*Megfelelő profilmélység mellett.

Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a “frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az “új” megnevezés. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat.

Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is bátran feltehető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasolt a használata.

Összegzés

Mire érdemes odafigyelni? A Gumiflex értékesítői csapata az alábbi tanácsokkal igyekszik segíteni:

  1. Ha az autón lévő gumid elmúlt 10 éves, és legalább havi 2-szer útra indulsz vele, cseréld le. Nincs kivétel, csere!
  2. Új abroncs vásárlásakor nem szükséges a “tegnap készült” gumikat vadászni, de azért figyelj oda, nehogy 8-10 éves gumit kapj. Jellemzően az új abroncsok 0-3 évesek a forgalmazóknál, ezek tökéletesen rendben lesznek.
  3. Sem szakmailag, sem teljesítményben nem számít, ha a gumijaid DOT száma eltér néhány hónappal, esetleg 1 évvel.

Régi gumik készletről

Nálunk is megtalálhatóak olyan abroncsok, melyek több, mint 2 évesek. Néha előfordul, hogy a gyártótól kapjuk őket eleve régi gyártással, de sokszor megesik, hogy senki sem szeretné őket évekig hazavinni.

Ezeket a gumikat leakciózzuk, hadd találják meg új gazdájukat. Természetesen mindegyik gumiabroncs új, szakszerűen tárolt, tehát a teljesítménye 100%-ig megegyezik egy újonnan gyártott gumival. Csak egy kicsivel olcsóbban.