A gumiabroncsok mintázatait három nagy csoportba sorolhatjuk azok szerkezete, textúrája alapján. Mindháromnak megvannak az előnyei és a hátrányai, van, amelyik nyáron működik jobban, és van, amelyik pedig télen.
Ráadásul nem csupán a használat során érződnek a különbségek, de fel- és leszereléskor is vannak differenciák, sőt, a kopásukra is másképp kell odafigyelni.
Ezen felül azt is eláruljuk, hogy a jobbos-balos gumiabroncsok az utcai autók esetén miért nem léteznek, sőt, azt is megtudhatod, hogy egyébként mely területen alkalmaznak mégis ilyen jelölésű abroncsokat.
Elsősorban városi közlekedésben használt járművekre való mintázat, bár az elmúlt években, a városi autók erősödése és a kerekek átmérőinek növekedése miatt egyre gyakoribb az aszimmetrikus mintázat.
A futófelület jobb és bal oldalának mintázata szimmetrikusan helyezkedik el, ezáltal a gumi külső és a belső oldalán is hasonló feladatot látnak el. Ez a legegyszerűbb, de nem a leghatékonyabb mintázat. Csendes, kopásálló, nagyon jó az úttartása és az alacsony gördülési ellenállást, kedvező fogyasztást biztosít számodra.
A szimmetrikus gumiabroncsok további előnye, hogy mintázatuknál fogva gyakorlatilag bármelyik oldalra, bármelyik tengelyre felszerelhetőek, hiszen nem szükséges, hogy egyik oldaluk kötelezően kifelé vagy befelé nézzen.
Az úgynevezett V-mintás gumik remekül vezetik el a vizet, szinte kilökik az abroncsok alól, ezzel rendkívül lecsökkentve az aquaplanning (vízen felúszás) esélyét. Nem véletlen, hogy a legtöbb gyártó ezt a mintázatot alkalmazza a téli abroncsaihoz.
A forgásirányos abroncsok is szimmetrikusak, azonban a fenti típussal ellentétben itt rendkívül fontos a helyes forgásirány. Ezt egy apró nyíl jelöli az abroncs peremén, fordítva tilos felhelyezni. Ezen felül hajlamosak a fűrészfogas kopásra, így a tengelyenkénti cseréjük rendkívül fontos legalább 10 000 km-ként.
Irányváltásnál, kanyarodásnál nem ugyanolyan erők hatnak a futófelület külső és belső oldalára. Ennek tükrében fejlesztették ki az aszimmetrikus mintázattal ellátott abroncsokat. A nagy, erőteljes blokkok kerülnek kívülre, ezzel elérve a legnagyobb stabilitást, még extrém kanyarodási körülmények között is. A finomabb, belső ívek pedig a gyors vízelvezetést biztosítják számunkra, ezzel csökkentve az aquaplanning kockázatát.
Főként nagyobb teljesítményű, közép -és felsőkategóriás autókhoz való méretekben találkozhatsz ezzel a típussal. Felszerelésnél arra kell figyelni, hogy az “outside” felirat mindig kifelé nézzen.
Amint azt valószínűleg kitaláltad, a tévhit alapjául szolgáló félreértéseket az aszimmetrikus mintázat szolgáltatja. Ezeknél az abroncsoknál ugyanis nincs megkötve a forgásirány, csak az, hogy melyik legyen a külső vagy a belső oldal. Emiatt felszereléskor úgy tűnhet, mintha valami hiba történt volna, az abroncsok optikailag furcsán hatnak.
Ez azonban nem véletlen, sőt, teljesen normális. Egy aszimmetrikus abroncs bármelyik oldalra felszerelhető, az egyetlen kitétel, hogy az autó mellett állva mindig az “outside” oldalt lássuk.
A lenti képen Uniroyal RainSport 5 aszimmetrikus gumikat úgy állítottuk be, ahogy az autóra kerülnének, “outside” oldallal kifelé. Jól látható, hogy a képen a bal oldalon szereplő abroncson balra lejtenek a vízelvezető árkok és ugyanígy a másikon is. A fejvakarást pontosan ez okozza, ugyanis laikus fejjel sokan azt várnák, hogy az autót szemből vagy hátulról nézve minden szimmetrikus lesz, itt azonban nem ez történik.
A gyártók ezeket a gumikat éveken keresztül fejlesztik, rengeteg tesztkilométer van egy-egy ilyen abroncsban, mielőtt forgalomba kerül az adott mintázat. Nem érdemes tehát a szervizben reklamálni vagy dühödten hívni az ügyfélszolgálatot, ugyanis, ha így szerelték fel az abroncsaid az autóra, az teljesen normális és szakszerű, ezek a gumiabroncsok így nyújtanak 100%-os teljesítményt.
Ha esetleg egyet cserélni kell defekt vagy kopás miatt, akkor sincs szükség külön balos vagy jobbos abroncsra. Egy a fontos: felszereléskor az “outside” legyen kívül!
Mint mindenhol, természetesen kivétel itt is van, azaz léteznek olyan szituációk, ahol direkt jobbos és balos gumiabroncsot is használnak, ám ezzel a helyzettel egy hétköznapi sofőr meglehetősen ritkán találkozhat.
Ez ugyanis a versenypályán bevett szokás, ott egyszerre forgásirányos és aszimmetrikus (slick esetén a keverék miatt) abroncsokat használnak, hiszen ott mindent a teljesítményre és az irányíthatóságra optimalizálnak, és nincs szükség olyan paraméterek figyelembevételére, mint a tartósság, a fogyasztási érték, a zajszint vagy éppen a száraz pályás abroncsok esetén a vízelvezetés.