Dobfék csereperiódus: mire kell készülni?

Egy átlagos személygépjárművön is rengeteg olyan alkatrész található, amelyek az állandó használat miatt idővel elkopnak, cserélni kell őket. Több tényezőre is oda kell figyelni a mindennapos utazás során. Ilyen például a dobfék csereperiódus is, aminek egyértelmű jelei vannak, amikor elérkezik az ideje.

 

A dobfék csereperiódus kiemelt figyelmet igényel

A dobfékhez hasonlóan több alkatrész, berendezés cseréjére is oda kell figyelni az autó használata során. Az is egy fontos kérdés, hogy a vezérléscsere ideje mikor jön el, de szerencsére mindkettő esetében egyértelmű jelei vannak annak, hogy bizony ideje megejteni a műveletet. Természetesen a pontos időpontot több tényező is befolyásolhatja. A vezérléscsere esetében gyári útmutató is jelzi, hogy mégis mikor kell a cserét elvégezni. A dobfékeknél azonban már a többi szempontra is figyelni kell.

A dobfék csereperiódus intervallumát befolyásolja a használat módja, mennyisége és a vezetési stílus is. Amit mindenképpen ki kell emelni ezzel kapcsolatban, hogy magát az ellenőrzést sem szabad otthon elvégezni. Ez szerves része az éves karbantartásnak, így mindenképpen szakemberre kell bízni a műveletet. Természetesen nem kell megvárni az ellenőrzés időpontját, pláne, ha már észleljük azokat a jeleket, amik a dobfék cseréjének idejét jelzik. A szakemberek általában azt nézik a karbantartás során, hogy az egyes alkatrészek közelítenek-e (vagy már elérték) a gyártók által megjelölt kopási minimumot. A kopóalkatrészek esetében mindig van egy kopófelület, ami ha nagyon elvékonyodik, akkor mindenképpen cserélni kell, nem lehet azt a végtelenségig használni.

 

Ha mégis így tennénk, akkor az az autó teljesítményét is negatívan befolyásolja. Azonkívül, hogy kényelmetlenebb lesz a vezetés, a biztonságos vezetés is veszélybe kerül. A féktáv megnövekszik, nagyobb erőt kell kifejteni a fékpedálra, hogy ugyanazt a fékezési hatást elérjük. Végül, ha túl sokáig húzzuk a dobfék csereperiódus idejét, akkor még annak a veszélye is fennáll, hogy a fék egyáltalán nem fog fogni, és balesethez vezethet a hanyagság.

 

Egyértelmű jelek utalnak a cserére

Érdemes blogbejegyzéseket olvasni azzal kapcsolatban, hogy az egyes berendezések esetében hogyan és mikor kell a cserét elvégezni. A dobfék esetében vannak olyan jelek, amelyeket ha észlelünk, akkor ajánlott minél hamarabb szakemberhez fordulni. Ha ezek közül akár csak egyet is tapasztalunk, akkor mindenképpen keressük fel a szerelőt. Az első az, ha a műszerfalon világít a fékhibát jelző lámpa. Ezenkívül, ha azt tapasztaljuk, hogy lassítás vagy megállás közben rángat a fék, akkor is az autószerelőhöz kell fordulni.

A dobfék elhasználódását jelzi az is, ha félrehúz az autó fékezés közben, vagy lenyomáskor szokatlanul túl kemény vagy éppen puha a fékpedál. Végül pedig, amit már korábban is említettünk, ha sokkal nagyobb erőt kell kifejteni a fékpedálra, hogy ugyanolyan legyen a féktáv.

 

Rendszeresen ellenőriztessük szakemberrel a járművet

A dobfék csereperiódus mellett természetesen több más tényezőre is oda kell figyelni a mindennapos használat során. Ezért is ajánlott rendszeresen meglátogatni az autószerelőt, hogy minden rejtett hibára vagy elkopott alkatrészre fény derüljön. Ezt minimum évente egyszer meg kell ejteni, függetlenül attól, hogy tapasztalunk-e problémát vagy sem. A legjobb, ha minden nagyobb szezon előtt elvisszük szerelőhöz az autót. Ha kérdésed van vagy ellenőrzésre van szükséged, keress minket bizalommal, és mi segíteni fogunk.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel