Amit a fékolajcsere folyamatáról tudni kell

A járművek ápolása, karbantartása mindennapos feladat. Nem szabad elhanyagolni vagy félvállról venni a folyamatot, ellenkező esetben igazán kellemetlen helyzetbe kerülhetünk és a szervizelési költségek is az egekbe fognak ugrani. Az egyik legfontosabb művelet a fékolajcsere, amiről sokan elfeledkeznek.

 

A fékolajcsere: kezdjük az alapoknál

Nem csak a megfelelő időben elvégzett gumiabroncscsere az egyetlen művelet, amit időszakosan el kell végezni, ha a helyzet úgy kívánja. A fékolaj cseréje is legalább ilyen fontos, mivel a személyautókban hidraulikus, azaz folyadékkal működő fékrendszerek találhatóak. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a fékpedálra kifejtett erővel nyomást hozunk létre a teljes rendszerben. Ha erősebben nyomjuk a pedált, akkor a fék is erősebben fog fogni. Ezt általában mindenki tudja, de azt már kevesebben, hogy a pedállal egy dugattyút mozgatunk a gyakorlatban.

 

A dugattyú másik oldalán található címszereplőnk, a fékfolyadék vagy fékolaj. Fontos, hogy ez a folyadék összenyomhatatlan, ezért is érezhető a fékezés hatása azonnal, ahogy rálépünk a pedálra. A tárcsákra nyomják a betéteket a fékdugattyúk vagy éppen a dobféknél a dobra a fékpofákat, attól függ, melyik kialakítás található meg az adott járműben. A súrlódás pedig fékezi a kerekeket és az autót is. A fékrendszer az egyik, ha nem a legfontosabb része az egész autónak, ezért is fontos odafigyelni minden egyes elemére, alkatrészére, hogy mindig biztonságosan meg tudjunk állni, ha valami hirtelen az autó elé kerül vagy csak szimplán szeretnénk bevenni egy kanyart.

A fékolajcsere szerves része az autó használatának. A fékfolyadéknak rengeteg követelménynek kell megfelelnie. Kiválóan teljesítenie kell melegben, a nyári forróságban és hidegben, a téli fagyban is. De még akkor is, ha nem jár a motor. A létrejött súrlódás nagymértékben felmelegíti az egyes alkatrészeket, elég csak megnézni egy motorversenyt, ahol egy-egy nagyobb féktáv esetén a féktárcsa szó szerint izzik.

 

Figyeljünk oda a fékolaj minőségére

Az autó alkatrészeire folyamatosan oda kell figyelni. Érdemes tanácsokat olvasni a témában, hogy hogyan lehet megelőzni az elhasználódást és a problémákat. Fontos megjegyezni, hogy fékezés közben nemcsak az alkatrészek, de még a fékfolyadék is felmelegszik. Ez még a fékolajra nem is jelent veszélyt, mivel alapból úgy tervezték őket, hogy ne változzon magas hő hatására. Azonban idővel víz, pára kerül a rendszerbe és így a folyadékba is. Hő hatására vízgőz alakul ki, ami viszont már összenyomható. 

 

Ez azt jelenti, hogy idővel a fékfolyadék hatékonysága csökkenni fog, és elkerülhetetlenül elérkezik a fékolajcsere ideje. Gyakran felmerül a kérdés, hogy mégis milyen gyakran kell ezt megejteni? Az általános ajánlás az, hogy kétévente kell új fékfolyadék az autóba, de ez attól is függ, hogy pontosan milyen olajat használunk. Sőt, ma már a fékolaj állapota is mérhető kifejezetten erre szolgáló műszerek segítségével.

 

Nem szabad elkapkodni a vásárlást

A vásárlás előtt mindenképpen alaposan nézzünk szét a piacon, hogy mégis melyik az elérhető legjobb fékfolyadék. Ne feledjük, hogy az egész fékrendszer hatékonysága és így a saját biztonságunk is azon múlik, hogy milyen terméket választunk. Ezért is érdemes szakember segítségét kérni a vásárlás során, mivel ma már több tucat gyártó és folyadék érhető el a piacon, könnyedén el lehet tévedni a böngészés során. Ha kérdésed van, keress minket bátran és mi segítünk eligazodni a fékolajok között, sőt, az egész jármű ellenőrzésére is lehetőség van.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel