A karácsony szelleme az autók világában

A karácsonyi vacsora

A Ford T-modellt azon autók közé tartozik, amiről már mindenki hallott. Ha más miatt nem, akkor magyar vonatkozása, Galamb József munkássága miatt, hiszen az ő konstruktőri munkáját dicséri az 1908. október 1-jén piacra került Ford T-modell. Galamb József, aki Makótól egészen a Ford detroiti gyárának igazgatói székéig, a Ford főmérnöki pozíciójáig jutott, 1913-ban a dolgozókat a munkafolyamatok szerint sorba rendezte, és egy-egy konkrét művelet elvégzésére tanította be őket, ezáltal megalkotta a világ első gyártósorát. A gyártósor léte pedig jelentős mértékben elősegítette az olcsó gyártási folyamatot és a T-modell sikerét.

Bádog Böske

A T-modellből, becenevén Tin Lizzie-ből, vagyis a Bádog Böskéből, a világ első népautójából 1927-ig több mint 15 millió darabot adtak el, kezdetben darabonként 825 dolláros áron. És hogy mit is jelentett akkoriban ez a 825 dollár? Egy Fordnál dolgozó gyári munkás négyhavi keresetéből már egy új T-modell boldog tulajdonosa lehetett.

A Ford T-modell tehát pontosan olyan lett, mint amilyennek a Henry Ford a népautót elképzelte, de persze nem csak a gyártósoron múlott a T-modell sikere, sőt, a Galamb József által feltalált bolygóműves sebességváltó sem lett volna elég ahhoz, hogy fél Amerika T-modellel járjon, egy autóba többek között motor is kell, ami nem terem csak úgy a karácsonyi vacsora mellett az asztalon. Vagy mégis? Henry Ford a saját vállalkozásának megalapítása előtt az Edison Illuminating Company főmérnöke volt, legalábbis nappal, éjszaka pedig egy újfajta benzinmotoron dolgozott.

Karácsony esti csoda

Henry felesége, Clara rendkívül türelmes hölgy lehetett, ugyanis állítólag egyáltalán nem lepődött meg, amikor 1883 karácsonyának estéjén a karácsonyi vacsora készítése közben Henry izgatottan megkérte Clarát, hogy hagyja egy kicsit ott a tűzhelyt, segítsen neki. Clara félretette a fakanalat, a tepsit és történelmi pillanatot éltek át. Beüzemelték a Henry által tervezett és épített benzinmotort, ami 30 másodpercig működött, éppen elég ideig ahhoz, hogy megerősítse Henry számára, hogy jó úton halad. Az első működő Ford motor tehát a Ford család Bagley Avenue 58. szám alatti, detroiti otthonában, a konyhaasztalon pöfögött be az autógyártás és a karácsonyi csodák történelmébe.

A motorral kapcsolatos siker új lendületet adott Henrynek, 1886-ban elkészítette az első önjáró járművét, a Quadricycle-t, több sikertelen üzleti vállalkozást követően pedig 1903. június 7-én megalapította a Ford Motor Companyt.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel