A gumi gyártási év jelölés hol található az abroncson?

A gumiabroncsokkal kapcsolatban mindig rengeteg kérdés merül fel, pláne, ha éppen egy új szettet kell beszerezni, mert a jelenlegi elhasználódott, már nagyon kopott. A gumi gyártási év jelölés is egy komoly szempont szokott lenni az ügyfeleknél, amit a DOT szám fog megmutatni számunkra.

 

Gumi gyártási év jelölés: mennyire fontos, hogy mikor készült az abroncs?

Az elmúlt években elterjedt egy tévhit az autósok körében, hogyha egy abroncs nem az aktuális évben került gyártásra, akkor inkább meg sem vásárolják azt, mert “öregnek” számít és biztos sokkal hamarabb el fog használódni. Szerencsére az egyes jelölések, azonosítók nagy segítséget nyújtanak a beszerzésben is. Nincs ez másképp a helyes gumiabroncs forgásirány kijelölésénél sem, ahol egy apró nyíl is nagy támogatást tud adni a felszerelés során.

Valóban fontos, hogy mikor készült az abroncs?

A gumi gyártási év jelölés tulajdonképpen a DOT számot jelenti, aminél az is fontos kérdés, hogy valóban hatalmas jelentősége van-e. Ez a számsor a gumiabroncs oldalfalán található, ami elárulja nekünk az abroncs gyártási idejét év és hét pontossággal. A 2000 után gyártott gumik DOT száma négy számjegyből áll, amiből a két első szám az év adott hetét jelöli, amikor elkészült a termék, a második két szám pedig az évet fogja megmutatni. Ha ez a paraméter 1012, akkor az 2012 10. hetét fogja jelenteni. A 2000 előtt készült gumiabroncsok jelölésével nem érdemes foglalkozni, mivel azok már nem is lehetnek forgalomban sehol.

 

El is érkeztünk az egyik legfontosabb kérdéshez, hogy a tavalyi abroncs már nem is számít jónak? Sokan már akkor nagyot sóhajtanak, ha nem az aktuális évben készült a gumiabroncs, de itt nem éppen egy gyorsan romlandó ételről beszélünk, mint amilyen a kenyér vagy a tej. A gumiabroncs megfelelő tárolás mellett több év után is tökéletesen megfelel a célra. Egy-két évvel korábban gyártott abroncsot találhatunk jó áron is, nem érdemes habozni, mivel nem fogunk rossz üzletet kötni ezzel. Persze még így is kérdés, hogy mégis meddig jó egy gumiabroncs? A kereskedő fogja eldönteni, hogy hány éves korig hozza forgalomba a tárolt termékeket, de általánosságban elfogadott, hogy 5-6 évnél idősebb változatokat már nem szokás értékesíteni.

 

Milyen abroncsokat kerüljünk el?

Hasznos tudnivalókat érdemes olvasni a helyes gumivásárlásról és kezelésről. Fontos tudni azt, hogy az idősebb (5-6 éves) abroncsokat gyakran megjelölik az értékesítők. Szokás őket “DOT-os” jelöléssel illetni, ebből tudjuk, hogy már régóta áll a raktárban, de “cserébe” olcsón tudjuk beszerezni. Az esetek többségében maximum 1-2 éves és az aktuális évben gyártott abroncsokkal fogunk találkozni az egyes kereskedésekben. A gumi gyártási év jelölés segít nekünk a tájékozódásban, de mégis mi az az “életkor”, aminél már jobb elkerülni az abroncsot, vagy lecserélni azt?

Melyik szám, mi és miért kerül az abroncsra?

Érdemes tudni, hogy jelenleg nincs olyan törvény vagy jogszabály, ami meghatározná, hogy milyen korban kell lecserélni a gumiabroncsokat. Az általános ajánlás az, hogy 10 éves vagy annál idősebb abroncsokat már semmiképpen se használjunk. Erre szerencsére a gyakorlatban nem igazán kerülhet sor, mert sokkal hamarabb elhasználódnak.

 

Ha cserélünk, akkor keressük a minőséget

Lehet fontos szempont az életkor, de ha egy egyéves vagy pár hónapos abroncsot hasonlítunk össze, akkor sokkal másabb tényezőket kell előtérbe helyezni. Mintázat, úttartás, vízkiszorítás, minőségi összetétel, kopási tulajdonságok. Ha kérdésed van, keress minket bizalommal.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel