Miért lehet eltérő a defekttűrő gumi jelölése?
A defekttűrő gumik különleges szerkezetének és anyagának köszönhetően lehetővé teszik, hogy defekt esetén is tovább haladjunk az autóval a legközelebbi szervizig. A defekttűrő gumi jelölése általában mindössze három betű (RFT), ami az angol megfelelőjének (run-flat tire) a rövidítése, azonban felépítéstől és gyártótól függően más jelzésekkel is találkozhatunk.
A defekttűrő gumi jelölése és értelmezése
A speciális defekttűrő abroncsok jelölése a gumi oldalán látható, általánosságban egy “RFT” rövidítéssel találkozhatunk, illetve számozással. Ez utóbbi azt hivatott jelölni, hogy mennyi az a maximális sebesség, amennyivel defekt esetén hajthatunk, illetve a maximális távolságot, amelyet megtehetünk sérült abronccsal. A legtöbb esetben ezek a minőségi gumik jelzik a defekt állapotát is, azaz a guminyomás csökkenésekor fény- vagy hangjelzéssel figyelmezteti a járművezetőt.
Fontos megjegyezni, hogy ezek a defekttűrő gumik nem mentesek teljes mértékben a defekt lehetőségétől, ugyanis a továbbhaladást csak korlátozott ideig és távolságig teszik lehetővé. Ez elegendő lehet arra, hogy eljussunk a legközelebbi autószerelőhöz. Minimalizálhatjuk a defekt esélyét, ha év elején átvizsgáljuk az autót elejétől a végéig, és a sérült, kopott, régi abroncsokat lecseréljük újakra.
A defekttűrő abroncsok fajtái
A defekttűrő gumik két fő típusra oszthatók: önálló és támaszgyűrűs rendszerrel ellátott abroncsokra.
Az önálló rendszerű abroncsok kemény oldalfallal és speciális felfújórendszerrel rendelkeznek. Amikor sérülés éri a gumit, akkor az oldalfalak képesek megtartani a terhelést, így a levegő hiánya ellenére is lehetővé teszik a járművezetést.
A támaszgyűrűs rendszerek ellenben egy acélgyűrűt tartalmaznak a kerék belsejében, amelynek szintén ugyanaz a feladata: támogassa a járművet, ha defekt hatására kiáramlik a levegő a gumiból.
Mindkét típusú defekttűrő gumi használata hasonló, céljuk pedig ugyanaz: lehetővé tenni a vezetést defekt esetén is. Általában 100 km és 80 km/h az a távolság és sebesség, ameddig támogatást nyújtanak ezek a speciális abroncsok, azonban érdemes mielőbb lecserélni őket probléma esetén. Tippeket és tanácsokat érdemes a témában olvasni, mivel a defekttűrő gumik megszüntetik az azonnali kerékcsere szükségességét, és így csökkentik a járművezetők időveszteségét és költségeit.
Gyártói jelölések és jelentésük
Az “RFT”, vagyis a run-flat tire jelölés ugyan általános, azonban nem minden gyártó alkalmazza a defekttűrő gumijaik esetében. Összegyűjtöttünk egy listát a különböző elnevezésekből és rövidítésekből, hogy azonosításuk és értelmezésük egyszerűbb legyen a későbbiekben.
- Bridgestone: Hagyományos RFT (run-flat tire) rövidítés
- Continental: SSR jelölés (self supporting runflat)
- Dunlop: EMT rövidítés (extended mobility technology)
- Goodyear: ROF jelölés (run on flat)
- Michelin: ZP rövidítés (zero pressure)f
- Pirelli: Run Flat jelölés
- Kumho: XRP rövidítés (extended run-flat performance)
- Hankook: HRS jelölés (high response sidewall)
Ezek a technológiák mind abból a célból lettek kifejlesztve, hogy javítsák a defekttűrő gumik teljesítményét és növeljék az utasok és vezetők biztonságát defekt esetén. A megmaradó stabilitás könnyebb vezethetőséget és kezelhetőséget nyújt a sofőrök számára, legyen szó kisebb vagy nagyobb méretű gépjárműről. Defekttűrő gumival kapcsolatos kérdéseiddel keress bennünket bizalommal!