Speciális gumik az elektromos autókhoz?!

Mild hibrid, hibrid, plug-in hibrid, elektromos. Új technológiák sokasága, mely a gumigyártóktól is megnövekedett figyelmet, extra fejlesztéseket követelnek, például kifejezetten elektromos autóra ajánlott mintázatot. De miért is?

Hankook K127E, Michelin Pilot Sport EV, Michelin e.Primacy, Continental EcoContact 6 Q, és még sorolhatnánk. Ezek mind olyan mintázatok, melyeket kifejezetten a hibrid vagy elektromos autók mellé ajánlanak a gyártók. Pedig ezekre az autókra ugyanúgy felkerülhetnek a korábbi, hagyományos gumik is, akkor mi a különbség? A kérdés jogos.

Az akkucellák sokaságával ellátott autók több lényeges paraméterben is különböznek a hagyományos autóktól: nehezebbek, zajtalanok és jóval nagyobb nyomatékot adnak át az aszfaltnak induláskor. Ráadásul a hatótáv minden eddiginél lényegesebb adattá vált. A gumiabroncs pedig mindezen területeken fontos szerepet játszik, óriási hatással van rájuk.

Az első probléma mindjárt az elektromos (vagy hibrid) autók megnövekedett súlya. A gumiabroncsok terhelhetőségét a súly -és sebességindexük határozza meg, ezalapján tudjuk, hogy mennyi lehet az egy kerékre eső maximális megengedett tömeg. Ha egy hétköznapi példát veszünk alapul, a hasonló adottságokkal rendelkező VW Golf és VW ID3 között 3-400 kg különbség van, ezt pedig kőkeményen kompenzálni kell, méghozzá az abroncsok teherbírásával. A Pirelli már elő is állt az úgynevezett HL (high load) abroncsokkal, a Continental pedig egy XL+ elnevezésen dolgozik, mellyel az extra magas teherbírású abroncsait jelölné.

A megfelelő gumikeverék használata a négy említett probléma közül három megoldásában is szerepet játszhat. Egy precízen megalkotott keverékkel, és egy minden szepontból remek mintázattal nagy mértékben csökkenthető az abroncsok zajértéke, növelhető a hatótáv, illetve redukálható a meginduláskor fellépő hatalmas nyomaték okozta kopás mértéke.

Ráadásul a zajérték nem csupán a mintázattal vagy a keverékkel csökkenthető, a gyártók előszeretettel használnak különböző technológiákat, arra, hogy még kevésbé legyen hallható az autó futása. Ez egy elektromos autónál, ahol maximum mesterséges “motorzajt” hallhatunk, a halk abroncsoknak óriási szerepe lehet a komfortérzet növelésében. Éppen ezért prémium gyártók egy speciális habot tesznek az abroncsok belsejébe, melyek elnyelik az abroncsban keletkező hangok nagy részét. Ilyenek a ContiSilent (Continental), az Acoustic (Michelin), a Noise Cancelling System (Pirelli) vagy éppen a SoundAbsorber (Hankook) felirattal ellátott abroncsok.

Egy elektromos autó esetén folyamatosan visszatérő adat a hatótáv. Sőt, vannak, akik kifejezetten ezalapján vásárolnak vagy épp nem vásárolnak elektromos autót. Nos, a gumiabroncsok az autó energiafogyasztásának akár 30 százalékáért is felelősek lehetnek. Ráadásul ez az egyetlen olyan gyári alkatrész, melynek lecserélésével utólag is nagy mértékben változtathatunk az autó gördülési ellenállásán. Az elektromos autókra kifejelesztett abroncsok éppen ezért 10-15%-kal kevesebbet “fogyasztanak”, ami egy-egy autó esetén, akár 3-5% hatótáv növekedést is jelenthet. Ez pedig már könnyen eldöntheti a kérdést, hogy a nyaralás során, a szállodáig vezető úton megálljunk-e még egyszer tölteni vagy sem.

Mint látható, az akkumlátorral felszerelt járművekhez készült abroncs messze nem a marketinges csapat jól hangzó ötleteinek eredménye, kőkemény fizika és rengeteg valós felhasználói előny áll mögöttük, illetve mellettük. És piaci mértékkel nézve a fejlesztések még csak most kezdődnek igazán…

Természetesen az általunk forgalmazott gyártók palettáján is rengeteg ilyen abroncs van, ezeket megtaláljátok a webshopunkban és a szervizeinkben.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel