Téli gumi használata nyáron: kockáztassunk vagy sem?

Téli gumi használata nyáron: kockáztassunk vagy sem?

Mióta léteznek a speciális abroncsok (téli és nyári), azóta kérdés az, hogy érdemes-e keverni a kettőt? Ajánlott alaposan megvizsgálni a kérdést, mert sajnos még mindig találkozhatunk olyan “kísérletező” autótulajdonosokkal, akik úgy gondolják, a téli gumi használata nyáron nem is annyira rossz, sőt!

 

A téli gumi használata nyáron több szempontból is előnytelen

A megfelelő autógumi kiválasztása mindig kihívást okoz, függetlenül attól, hogy a nyár vagy a tél közeledik éppen. Olykor felmerül a kérdés, hogy jó ötlet téli gumival útnak indulni nyáron? Gazdaságilag, biztonsági szempontból egyáltalán megéri a kísérletezés? Fontos megemlíteni azt is, hogy új téli gumira akkor van szükség, ha a mintázat mélysége 4 mm-esnél kisebbre kopik. A szabályozás ugyan átlagos 1,6 milliméteres mélységkövetelményt fogalmaz meg, de már a 4 mm alatt is bőven lehet érezni a kopás negatív hatásait.

 

Ellenőrzéskor ennek is szerepe van, de általában nem éppen a szabályoktól való tartás az elsődleges indok arra, hogy télen téli, nyáron nyári gumit használjunk. Érdemes az egész kérdéskört az alapoknál kezdeni, hogy mégis mi a különbség a két kialakítás között? A legnagyobb eltérést a futófelület anyagában és mintázatában fogjuk felfedezni. Az anyag összetétele azért is fontos, mert nem mindegy, hogy száraz, forró aszfalton gurulunk éppen, vagy jeges, havas utakon közlekedünk.

 

A téli gumikat kifejezetten úgy tervezték, hogy a hidegebb körülmények között maradjon a legrugalmasabb. Ezzel szemben a nyáriak 7 Celsius-fok alatt elkezdenek megkeményedni, ami a vezetés biztonságát és a kényelmet is egyaránt csökkenti.

 

A másik nagy eltérés a mintázat, ami a tapadásért felel. A téli gumik mély barázdákkal, szélesebb mintával rendelkeznek. Ez azért előnyös, mert ha hó kerül a mélyedésekbe, akkor az szintén hozzáad az abroncs tapadásához. Gyorsabban vezetik el a vizet, megolvadt havat és latyakot, hogy a gumiabroncs és az aszfalt közvetlen kapcsolata megmaradjon. 

 

Ezzel szemben a nyári gumi kialakítása során az az elsődleges szempont, hogy minél nagyobb felületen érintkezzen az úttal, hogy a tapadás maximális legyen.

 

Mit tud a téli gumi nyáron?

Ajánlott útmutatókat olvasni a témában, hogy tisztában legyünk azzal, mikor milyen abroncsot érdemes választani. Valószínűleg nem árulunk el nagy titkot azzal, ha azt mondjuk, hogy a téli gumi használata nyáron nem éppen a leghatékonyabb megoldások között van, sőt! Kifejezetten veszélyes is tud lenni. Elég, ha csak megnézzük azt, hogy egy nyáron használt téli abroncs féktávolsága 100 km/h-nál akár 16 méterrel(!) is több lehet, mint a nyári változaté. Ez már bőven elegendő ahhoz, hogy ne tudjunk időben megállni és komoly balesetet okozzunk, ami akár életveszélyes is lehet.

Nyáron ráadásul a téli gumik előnye pont a visszájára fordul. Gyorsabban kopik a mintázat, elkezd ragadni az aszfalton a puha gumi-összetételű abroncs, ami a vezetési kényelemből és biztonságból is elvesz.

 

Megoldást jelent a négy évszakos gumi?

Ha mindenáron meg akarjuk spórolni az évenkénti kettő szettcserét, akkor válasszunk inkább négy évszakos abroncsot. Ezek ma már tökéletes alternatívát nyújtanak, a teljesítményükre sem lehet panasz. Városi, átlagos használatra ideálisak. Extrémebb körülményekre vagy hosszabb utazásokra még mindig inkább a nyári/téli gumi a jobb választás. Ha kérdésed van, keress minket bizalommal és segítünk választani.

 

 

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel