Szenzor és biztonság: miért nem mindegy a légnyomás az abroncsban?

 

A légnyomást mérő szenzor és biztonság igen szoros kapcsolatban áll egymással. Már 2014 óta kötelező minden új személyautóba valamilyen TPMS rendszer beépítése az Európai Unió szabályai szerint. Ez is nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a balesetek száma csökkenjen, és problémamentes legyen a közlekedés.

 

A szenzor és biztonság mondhatni kéz a kézben jár

 

A gumiabroncsokról érdemes bővebben olvasni, ugyanis rengeteg útmutató vagy tipp érhető el róluk, amelyek segítségével még tudatosabban választhatjuk ki például az abroncsokat. Hamarabb felismerhetjük az egyes hibákat, emellett azt is pontosan tudni fogjuk, hogy bizonyos esetekben mi a következő teendő. A szenzor és biztonság témájában is több cikket fedezhetünk fel.

Napjainkban már teljesen természetes, hogy a modern autók egyre fejlettebb technológiákkal rendelkeznek, hogy a biztonság és a hatékonyság minél magasabb szintet képviseljen. Az elmúlt évtized egyik legnagyobb újítása a TPMS (Tire Pressure Monitoring System) rendszer, ami nagymértékben segíti a járművezetőknek fenntartani a megfelelő guminyomást, ezen felül jelzést küld, ha valamilyen változás történik az értékekben.

 

Mit kell még tudni a nyomásról? 

 

A nyomás minden helyzetben kulcsfontosságú a jármű teljesítménye, biztonsága és a vezetési élmény szempontjából. Ha túl alacsony vagy épp túl magas, annak több következménye is lehet. 

 

Először is megnövekszik az üzemanyag-fogyasztás, mivel nagyobb lesz az abroncsok gördülési ellenállása, tehát több energiát kell kifejtenie az autónak, hogy ugyanazt a tempót tartani tudjuk. A kopás egyenetlen lesz, egyes részei a guminak gyorsabban fognak elhasználódni, így az élettartam is észrevehetően csökkenni fog. 

A menetstabilitás is rosszabbá válhat, mivel a fékezési teljesítmény nem fogja az elvárt szintet hozni. Mindezek pedig ahhoz vezetnek, hogy megnövekszik a balesetveszély kockázata. Még akár defektet is kaphatunk menet közben, ami nagy veszélyt jelent például magasabb sebesség mellett. A légnyomás-érzékelő szenzor célja, hogy figyelmeztessen minket, ha már nem megfelelő a nyomás. Ezzel megelőzhetjük a fentebb említett problémákat. Természetesen a gumi tárolása is fontos szerepet játszik abban, hogy milyen hosszú lesz a garnitúra élettartama.

 

Hogyan működnek a szenzorok?

 

A szenzor és biztonság úgy tud a lehető legjobban működni, ha a két típus közül valamelyik megtalálható a járműben. Az első az úgynevezett indirekt, közvetett érzékelés. Ez a megoldás a kerék fordulatszámát figyeli az ABS és az ESP rendszeren keresztül. 

 

Ha alacsonyabb a nyomása az egyik abroncsnak, akkor kisebb lesz az átmérő, tehát gyorsabban fog forogni a többi kerékhez képest. Ezt az eltérést fogja érzékelni a rendszer és figyelmezteti a vezetőt. Ez a verzió olcsóbb, nem kell külön szenzorokat beszerezni, kisebb a karbantartási igénye, de kevésbé pontosan mér és nem tudja megmondani, melyik abroncsban csökkent a nyomás. Továbbá csak akkor jelez, ha már jelentős az eltérés.

 

A direkt, közvetlen érzékelés ezzel szemben minden egyes abroncsot külön monitoroz, a kerekekbe van ugyanis beépítve a szenzor. Nagy előnye, hogy pontos és valós idejű mérést kapunk. Az egyes kerekek állapotát külön-külön lehet monitorozni. Akkumulátorral működik, általában 5-10 évig működőképesek. Hátránya, hogy magasabb a költsége és idővel cserélni kell a szenzorokat.

 

Fő a biztonság

 

Függetlenül attól, hogy mennyi idős az autó, vagy mikor vettük a jelenlegi abroncsokat, mindig a lehető legjobb állapotban és ideális biztonsági feltételek teljesülése mellett szabad csak útnak indulni. Webáruházunk kínálatában könnyedén megtalálható a szükséges gumiabroncs.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel