Miért lehet eltérő a defekttűrő gumi jelölése?

A defekttűrő gumik különleges szerkezetének és anyagának köszönhetően lehetővé teszik, hogy defekt esetén is tovább haladjunk az autóval a legközelebbi szervizig. A defekttűrő gumi jelölése általában mindössze három betű (RFT), ami az angol megfelelőjének (run-flat tire) a rövidítése, azonban felépítéstől és gyártótól függően más jelzésekkel is találkozhatunk.

A defekttűrő gumi jelölése és értelmezése

A speciális defekttűrő abroncsok jelölése a gumi oldalán látható, általánosságban egy “RFT” rövidítéssel találkozhatunk, illetve számozással. Ez utóbbi azt hivatott jelölni, hogy mennyi az a maximális sebesség, amennyivel defekt esetén hajthatunk, illetve a maximális távolságot, amelyet megtehetünk sérült abronccsal. A legtöbb esetben ezek a minőségi gumik jelzik a defekt állapotát is, azaz a guminyomás csökkenésekor fény- vagy hangjelzéssel figyelmezteti a járművezetőt.

Fontos megjegyezni, hogy ezek a defekttűrő gumik nem mentesek teljes mértékben a defekt lehetőségétől, ugyanis a továbbhaladást csak korlátozott ideig és távolságig teszik lehetővé. Ez elegendő lehet arra, hogy eljussunk a legközelebbi autószerelőhöz. Minimalizálhatjuk a defekt esélyét, ha év elején átvizsgáljuk az autót elejétől a végéig, és a sérült, kopott, régi abroncsokat lecseréljük újakra.

A defekttűrő abroncsok fajtái

A defekttűrő gumik két fő típusra oszthatók: önálló és támaszgyűrűs rendszerrel ellátott abroncsokra.

Az önálló rendszerű abroncsok kemény oldalfallal és speciális felfújórendszerrel rendelkeznek. Amikor sérülés éri a gumit, akkor az oldalfalak képesek megtartani a terhelést, így a levegő hiánya ellenére is lehetővé teszik a járművezetést.

A támaszgyűrűs rendszerek ellenben egy acélgyűrűt tartalmaznak a kerék belsejében, amelynek szintén ugyanaz a feladata: támogassa a járművet, ha defekt hatására kiáramlik a levegő a gumiból.

Mindkét típusú defekttűrő gumi használata hasonló, céljuk pedig ugyanaz: lehetővé tenni a vezetést defekt esetén is. Általában 100 km és 80 km/h az a távolság és sebesség, ameddig támogatást nyújtanak ezek a speciális abroncsok, azonban érdemes mielőbb lecserélni őket probléma esetén. Tippeket és tanácsokat érdemes a témában olvasni, mivel a defekttűrő gumik megszüntetik az azonnali kerékcsere szükségességét, és így csökkentik a járművezetők időveszteségét és költségeit. 

Gyártói jelölések és jelentésük

Az “RFT”, vagyis a run-flat tire jelölés ugyan általános, azonban nem minden gyártó alkalmazza a defekttűrő gumijaik esetében. Összegyűjtöttünk egy listát a különböző elnevezésekből és rövidítésekből, hogy azonosításuk és értelmezésük egyszerűbb legyen a későbbiekben.

  • Bridgestone: Hagyományos RFT (run-flat tire) rövidítés
  • Continental: SSR jelölés (self supporting runflat)
  • Dunlop: EMT rövidítés (extended mobility technology)
  • Goodyear: ROF jelölés (run on flat)
  • Michelin: ZP rövidítés (zero pressure)f
  • Pirelli: Run Flat jelölés
  • Kumho: XRP rövidítés (extended run-flat performance)
  • Hankook: HRS jelölés (high response sidewall)

Ezek a technológiák mind abból a célból lettek kifejlesztve, hogy javítsák a defekttűrő gumik teljesítményét és növeljék az utasok és vezetők biztonságát defekt esetén. A megmaradó stabilitás könnyebb vezethetőséget és kezelhetőséget nyújt a sofőrök számára, legyen szó kisebb vagy nagyobb méretű gépjárműről. Defekttűrő gumival kapcsolatos kérdéseiddel keress bennünket bizalommal!

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel