Guminyomás kistehereknél? Fontos egyáltalán?

Egy jármű esetében rengeteg fontos alkatrész van, aminek tökéletes állapotban kell lennie ahhoz, hogy megfelelő vezethetőséggel rendelkezzen. Ilyen például a kisteherautó guminyomás is, mivel az abroncs az, aminek meg kell birkóznia a jármű súlyával, valamint biztosítani azt, hogy megfelelő tapadással rendelkezzen az egész gép.

Kisteherautó guminyomás: alacsony vagy magas legyen?

A teherautók esetében kifejezetten fontos az, hogy megfelelő minőségű gumit használjunk. Ott van például az Apollo EnduRace, amely nyári körülmények között tökéletesen megállja a helyét. Természetesen ez csak egy példa a sok közül, de a lényeg az, hogy nem kell amiatt aggódnunk, hogy ne találnánk ideális abroncsot, a kérdés sokkal inkább az, hogy hogyan használjuk és hogyan őrizzük meg tökéletes állapotát. 

Az egyik első kérdés, hogy mik a veszélyei a túl alacsony, vagy éppen a túlságosan magas guminyomásnak? Utóbbi esetében a legnagyobb veszélynek a futófelület közepe van kitéve. A túl alacsony pedig azért nem ideális, mert ebben az esetben a futófelület “válla”, azaz a két szélső része lesz nagyon kitéve a kopás negatív hatásainak. Ezért is fontos a guminyomás optimális beállítása, mert akkor a kopás is egyenletes lesz, a futófelület összes része egyenlően érintkezik az aszfalttal.

Természetesen nem csak a kopás az egyetlen veszély, amit a rosszul beállított guminyomás okozhat: az első, amit érezni is fogunk szinte azonnal, hogy csökken a kormányozhatósága a kisteherautónak. Függetlenül attól, hogy túl alacsony vagy túl magas a nyomás, a fékút mindkét esetben hosszabb lesz, mivel nem egyenletesen érintkezik az aszfalttal az abroncs, kisebb a futófelület. Ez magával hozza a vízen csúszás veszélyét is, az úgynevezett aquaplaning jelenségét, ami nagyon veszélyes lehet esős időben. 

Túl magas guminyomásnál még az is előfordulhat szélsőséges esetben, hogy az abroncs felrobban, ami ha menet közben történik, súlyos balesethez is vezethet. Sok múlik a helyes teherautó-gumi kiválasztásán is.

Hogyan lehet a guminyomást szakszerűen ellenőrizni?

Ha házilag, otthon a garázsban szeretnénk ellenőrizni a guminyomást, akkor az alábbiakat kell tennünk, lépésről lépésre haladva. Az első, hogy szerezzünk be egy keréknyomásmérő műszert. Fontos, hogy a megfelelő szabvánnyal rendelkező eszközt kell megvásárolni. A mérést kizárólag hideg abroncson szabad elvégezni. A következő lépés a szelepsapka eltávolítása, majd a mérőeszköz csatlakoztatása. Olvassuk le a mérőn megjelenő nyomás értéket, ha ez megfelelő, nincs további teendő, de ha eltér a gyári ajánlástól, akkor egy kompresszor segítségével máris korrigálhatunk.

Bízhatjuk az egész műveletet profikra is

Természetesen a gumi beszerzése, a megfelelő nyomás beállítása elsőre egyszerűnek tűnik, de a valóságban bonyolult művelet lehet belőle, pláne teherautók esetében. Sok minden függ az adott modelltől, a terheléstől, amire fel kell készíteni. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, mindenféleképpen keressünk az első pár alkalomra szakértőket, mivel ők sokkal hatékonyabban és gyorsabban be tudják állítani a nyomást, valamint tanácsot is tudnak adni az abroncs kiválasztásához és a hosszú távú, biztonságos vezetéshez.

Ha kérdésed van, vagy nem tudod, hogyan kezdj bele, keress minket bizalommal.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel