Hogyan működik a guminyomás szenzor?

Ma már különböző módszereket használnak arra, hogy a gumiabroncsban lévő nyomást figyelemmel kísérjék. Ez az úgynevezett TPMS, ami a guminyomás-ellenőrző rendszer rövidítése. Már az 1980-as években megjelent az európai luxusautók piacán. Szerves részét képezi a rendszernek a guminyomás szenzor is.

 

A guminyomás szenzor folyamatosan figyeli a gumiabroncs állapotát

A különböző abroncsokról, kialakításokról, fejlesztésekről és újdonságokról érdemes részletesen is olvasni blogunkban. A gyártók folyamatosan dobják piacra az újításokat, így ajánlott azoknak is szétnézni a kínálatban, akik évek óta ugyanazt a jól bevált garnitúrát, gyártót és szériát használják.

A guminyomás-ellenőrző rendszernek többféle típusa is van. Az első az úgynevezett indirekt, ami az autó ABS szenzorát használja fel az abroncsok monitorozásához. Fontos, hogy ez a módszer csak menet közben képes mérni a guminyomást, figyelni a gumiabroncsok állapotát. Pontatlanabb mérési eredményt nyújt, így például a pakolás közben keletkezett defekteket sem fogja észrevenni. Azért szokták ezt a megoldást választani, mert sokkal kevesebb a szerelési ideje, valamint költséghatékonyabb is.

 

A másik nagy kategória a direkt TPMS rendszer, ami már folyamatosan méri az abroncsok hőmérsékletét, a pontos légnyomást, valamint parkolás közben is képes méréseket elvégezni. A problémás gumiabroncs helyzetét is azonosítani tudja, ráadásul még a pótkerék nyomása is vizsgálható.

Miért előnyös a TPMS rendszer használata? Az új autók esetében már egyenesen kötelező beépíteni. A sofőr és környezete számára is több előnyt biztosít. A legfontosabb ezek közül az, hogy az üzemanyag-fogyasztás is kedvezőbb lesz. Ha nem megfelelő a guminyomás, akkor több energiára van szükség az autó mozgatásához, ami nagyobb fogyasztást és plusz költségeket fog eredményezni.

Természetesen ugyanilyen fontos a biztonság is. Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel ellátott járművek a közúti balesetek kockázatát is csökkentik. Időben megkapjuk a jelzést, ha az abroncs nincs megfelelő állapotban, lassítani tudunk és nem kell amiatt aggódni, hogy nem lesz képes az autó időben megállni vagy megcsúszik.

 

Mit tegyünk, ha jelez a rendszer?

Az RFT gumikban szinte mindig található plusz guminyomás szenzor. Ha a TPMS rendszer jelez, annak több oka is lehet. Általában két különböző jelzéssel fogunk találkozni. Az első, ha nem megfelelő a guminyomás. A második pedig az, ha maga a TPMS rendszer hibásodik meg. 

 

Ha csak a piktogramra hagyatkozunk, akkor nem feltétlenül lesz egyértelmű, hogy mégis melyik helyzet áll fenn. Ha megkapjuk a jelzést, minél hamarabb keresni kell egy biztonságos megállási lehetőséget, hogy a többi autót ne akadályozzuk a közlekedésben, valamint mi is biztonságban legyünk. Ellenőrizzük a gumiabroncsok állapotát, defekt nyomait kell keresni. Ha nincs külső sérülés és más, defektre utaló jel, akkor nem szükséges az azonnali csere. Az abroncsnyomás korrigálásához autópumpát kell használni. 

Ha minden rendben van, továbbhaladhatunk. Érdemes még legalább 5 óra parkolás után újra ellenőrizni a guminyomást.

 

A rendszer javítása

Természetesen az is előfordulhat, hogy egyszerűen a TPMS hibásodik meg. Ilyenkor az első lépés a guminyomás szenzor cseréje. A tömítés is elhasználódhat rajta, amit szintén javítani kell. Ha letapad a szelepsapka, az is problémát idézhet elő. Kérdés esetén vedd fel velünk a kapcsolatot, és segítünk megoldani a hibát.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel