Fontos tényező a téli és nyári gumi különbsége!
A téli és nyári gumi különbsége mellett nem szabad elmenni autótulajdonosként. Az abroncsok sokkal többet jelentenek, mint a jármű és az út közötti kapcsolat. A biztonságos közlekedés egyik legfontosabb eleméről beszélünk, ami fokozottan igaz, ha éppen az évszakok változása miatt az útviszonyok, a hőmérséklet és a csapadék jellege, mennyisége is más lesz.
A téli és nyári gumi különbsége: nézzük a részleteket!
Fontos, hogy tisztában legyünk ezekkel az eltérésekkel a saját és mások biztonsága érdekében. Több útmutató, leírás olvasható a témában, amelyekkel ajánlott megismerkedni. Az első és egyben legfontosabb különbség a téli és a nyári kialakítás között az anyagösszetételben rejlik. A forró hónapokban használatos típusok keményebb gumikeverékből készülnek, amely nagyobb hőmérsékleten is megőrzi a merevségét. Ez a tulajdonság jobb kezelhetőséget, rövidebb fékutat és kisebb gördülési ellenállást eredményez, így még az üzemanyag-fogyasztás is kisebb lesz.
A téli abroncs keveréke lágyabb, rugalmasabb még alacsony hőmérsékleten is. Ez teszi lehetővé, hogy a gumiabroncs jobban alkalmazkodjon a hideghez, így jobb tapadást biztosít csúszós, jeges, havas utakon is. Ez azért is számít, mert amikor a hőmérséklet 7 Celsius-fok alá esik, a nyári abroncs anyaga megkeményedik, veszíteni kezd a tapadásából, így a féktáv is nagymértékben megnő. Ezzel szemben a téli még fagyos időben is rugalmas marad.
A másik nagy különbség, ami külsőleg is látszik első ránézésre, az a futófelület mintázatában található. A nyári gumi kevésbé tagolt mintázattal rendelkezik, szélesebb és laposabb blokkokkal, barázdákkal. A cél a maximális érintkezés az útfelülettel száraz és nedves utakon egyaránt, ezzel minimalizálva a vízen futás (aquaplaning) kockázatát. A téli abroncsok sűrű lamellákkal és mélyebb mintázatú barázdákkal vannak ellátva. Ezek kapaszkodóéleket képeznek, amelyek hóban, latyakban, sárban és jégen segítenek a tapadásban, “megkapaszkodni” az autónak. A mélyebb mintázatok hatékonyan vezetik el a vizet az abroncs alól. A téli gumi nyáron már nem olyan jó ötlet, mivel kisebb lesz az a felület, ami az úttal érintkezik, így a tapadás is nagymértékben csökkenni fog, ráadásul gyorsabban kopnak a gumiabroncsok is.
A teljesítményben is nagy különbségek vannak
A téli és nyári gumi különbsége már az autóban ülve is érezhető. Vegyük például a fékezést: egy jármű 50 km/h sebességről száraz úton fékezve nyári abronccsal sokkal rövidebb fékutat produkál, mint téli kialakítással. Az eltérés akár 30-50%-os is lehet (!), ami már pont elegendő ahhoz, hogy egy könnyedén megúszható helyzetből baleset legyen.
Az irányíthatóság is fontos, nyáron a nyári gumik precíz kanyarodást és rövid reakcióidőt biztosítanak. A téliről ez nem mondható el forró időben, mivel mélyebb és nagyobb barázdákkal, lamellákkal rendelkezik.
Az üzemanyag-fogyasztás sem mindegy: a nyári gumik gördülési ellenállása kisebb, így kevesebbet fog fogyasztani az autó. A télinél ez jóval nagyobb, de cserébe a fagyos körülmények között fokozottabb biztonságot ad.
A négyévszakos gumi megoldás lehet?
Egyre többen választanak négyévszakos gumit kényelmi vagy költséghatékonysági okok miatt. Ezek az abroncsok jelentik a kompromisszumos megoldást. Az enyhe tél esetén elegendő stabilitást, biztonságot nyújtanak. Városi körülményekre ideális választás. Ha viszont extrém időjárásban és útviszonyok mellett akarunk közlekedni, jobb lehet a téli-nyári kettős mellett maradni. Webáruházunk kínálatában minden autóhoz megtalálhatod a megfelelő abroncsot.