A gumiabroncsok gyártási idejére (DOT) vonatkozó információ

Gumiabroncsaink szinte minden esetben friss gyártásúak. Ez azt jelenti, hogy a gyártási évük jellemzően 1 éven belüli, legrosszabb esetben maximum 2 éves. Kivételnek számítanak azok az abroncsok, melyeknél a weboldalon, az Technikai információk részben külön feltüntetésre került a 2 évnél régebbi DOT-jelzés (pl. DOT2018).

Amennyiben az oldalunkon külön nem volt jelölve, mégis 2 évesnél régebbi abroncsot küldünk ki, a megrendeléstől díjmentesen elállhat, az abroncsokat saját költségünkön szállíttatjuk vissza.

Idei gyártásúak a gumik?

Gumiabroncsaink nagy részét az adott szezonra, frissen kapjuk. Azonban ezeket a gumikat a gyártók már az előző szezonban kezdik gyártani, hogy időben hozzánk, tőlünk pedig a vásárlókhoz kerülhessenek, így könnyen előfordulhat, hogy a keresett gumikat még előző évben gyártották.

Ráadásul sok olyan típus létezik, melyet nem gyártanak minden szezonban a gyártók sem, ugyanis kicsi az igény ezekre a méretekre, mintázatokra, így ezekből külön kérés ellenére sem elérhető adott évi gyártású gumi, hiszen nem is létezik ilyen, nem gyártottak.

Ez persze semmit sem vesz el az értékükből, a gumiabroncsok megfelelő tárolás mellett, állás közben szinte semmit sem öregednek, kizárólag folyamatos használat esetén számít a gyártási (pontosabban a valós használati) idő. Egy 2022-es gumiabroncs mindenben 100%-ig megegyezik egy 2023-as abronccsal.

Ha kérem, tudják ellenőrizni a gumik gyártási idejét megrendelés előtt?

Erre sem kapacitásunk, sem lehetőségünk nincs, a logisztikai folyamaink nem teszik ezt lehetővé. Az efféle kéréseket nem tudjuk teljesíteni, a gumik gyártási idejét átvételkor van mód ellenőrizni.

A rendszerünkben egyébként látjuk az abroncsok raktárba érkezési idejét, ami körülbelül már meghatározza, mikor gyárthatták a gumikat. Ez nem ad pontos információt, de abban segít, hogy érdemes-e az adott gumit választani.

Miért nincs minden abroncsnál feltüntetve a DOT-szám?

A legtöbb gumiabroncsunk készlete folyamatos mozgásban van, ráadásul előfordul, hogy több száz vagy ezer darab van belőle raktáron. A gyárból több adagban érkeznek, rengeteg eltérő gyártási számmal, majd ezeket folyamatosan küldjük is őket a felhasználókhoz, így szinte lehetetlen lenne minden egyes gumiabroncs gyártási számát is egyesével feltüntetni, majd a logisztikai folyamatok során pont azt az egyet elővenni a megrendeléshez.

Ezen felül szakmailag semmi jelentősége, hogy DOT4122 vagy DOT0323 szerepel a gumin, ha azok 2 éven belüliek, akkor tartósságban és teljesítményben teljesen megegyeznek egy ma gyártott gumival.

Kérhetek-e 4 egyforma DOT-számú gumit a rendeléskor?

Sem szakmailag, sem egyéb más szempontból nincs jelentősége, hogy egyformák, vagy eltérőek lesznek a gyártási számok a gumin. Emiatt nincs lehetőség ilyen kérésre, nem is javasoljuk, hisz semmilyen előny nem származik belőle.

Mindettől függetlenül a gyártótól általában nagy darabszámban kapunk egyszerre gumiabroncsokat, így gyakran előfordul, hogy azonos gyártási számú gumikat adunk.

Mi a szakmai ajánlás a gyártási évet illetően?

Új, szakszerűen tárolt gumiabroncsok esetén kevésbé érdekes a gyártási év, a gumiabroncsok az összetételüknek köszönhetően új korukban csak nagyon-nagyon minimálisan öregszenek. Szinte semmi különbség nincs egy teljesen friss és egy 3 éves gumi között. Emiatt azt javasoljuk, hogy körültekintően vásárolj új abroncsot, figyelj a DOT-számra, azonban bőven elegendő azt figyelni, hogy 2-3 éven belüli legyen, nem kell az ideit vagy a pár hónaposat vadászni.

Használt abroncsok esetén már más a helyzet. Itt alapvetően nem is a gyártási évet kell figyelembe venni, hanem a használati időt (csupán a gyártási idő segít megbecsülni ezt). Ha egy gumiabroncsot 6-8 éve használunk, folyamatosan, szezonról szezonra felrakjuk és gurulunk vele, akkor érdemes lecserélni, itt ugyanis már számítanak az évek, egy ilyen gumi már messze nem fogja tudni leadni a megfelelő teljesítményt, akkor sem, ha a mintamélység még jónak számít.