A téli gumival nyáron nem szabad útnak indulni

A spórolás jegyében sok autótulajdonos fejében megfordul, hogy a téli gumival nyáron is jó lesz elindulni, de ez a gyakorlatban egyáltalán nincs így. Ez az ötlet sok veszélyt hordoz magában, amelyeket jobb elkerülni, mivel a túlzott spórolás ebben az esetben csak még több kiadáshoz fog vezetni, a biztonsági kockázatokról nem is beszélve.

 

Miért nem jó választás a téli gumival nyáron elindulni?

 

Rengeteg érvet fel lehet sorakoztatni amellett, hogy miért érdemes nyáron nyári gumira váltani vagy milyen más lehetőség áll előttünk, ha mindenképpen spórolni akarunk. A témában több cikket is olvashatunk, amelyek segítenek eligazodni a gumiabroncsok világában. A nyári meleg szélsőséges körülményeket teremt egy téli abroncs számára, amivel már nem biztos, hogy meg tud birkózni. Pláne, ha figyelembe vesszük, hogy évről évre egyre nagyobb hőséggel kell megküzdeni.

A téli gumi alapból egy speciális keverékből készül, aminek nagy előnye, hogy kifejezetten rugalmas marad még alacsony hőmérsékleten is. Ezért is tud hideg időben, havas utakon is jobb tapadást biztosítani, mint a többi kialakítás. A melegebb hónapokban az aszfalt hőmérséklete könnyedén elérheti a 40-50 Celsius-fokot is, így a téli gumiabroncs jelentősen veszíthet a teljesítményéből. 

Nyáron használt téli gumi következménye: a gyors kopás.

Ha nem cseréljük le időben a garnitúrát nyári kialakításúra, akkor több problémával is találkozni fogunk. Mivel a téli gumik anyaga lágyabb, így a hőségben gyorsabban kopik, mivel az aszfalt hője és a nagyobb tapadás miatt hamarabb elhasználódik. Akár egy szezon alatt is teljesen elkophatnak, így télre már biztosan nem lesznek használhatóak.

A meleg időben a téli gumi nagyobb féktávot ad, akár 5-10 méterrel is hosszabb lehet a fékút, mint egy nyári abroncs esetében. Ez a távolság már könnyedén dönthet arról, hogy egy szituációt megúszunk baleset nélkül vagy sem. A gyengébb tapadás alapból instabilabb kanyarodást eredményez. Nagyobb sebességnél az autó hajlamosabb lehet alul- vagy túlkormányozottságra is. Az is fontos kérdés, hogy meddig számít újnak egy gumi, mivel egy alapból elhasznált téli garnitúra még rosszabb teljesítményt fog nyújtani nyáron.

 

Nem érdemes kockáztatni

 

Mint látható, a téli gumi nyáron történő használata rengeteg hátránnyal jár, sőt, valójában semmilyen előnyünk nem származik belőle. Csak felgyorsítjuk az elhasználódását és feleslegesen kockáztatunk minden egyes utazás során. Ha még ki is bírja a nyarat, a következő téli időszak előtt garantáltan rendelhetünk egy új szettet. A szakemberek azt javasolják, hogy akkor kell váltani a nyári gumiabroncsokra, ha a napi átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok fölé emelkedik. Általában ez tavasszal, március vége és április eleje környékén történik meg, de természetesen az időjárás bármikor közbeszólhat.

Ha jönnek a tartósan +7 fokok, jöhet a nyári gumi is.

 

A csere időpontját érdemes figyelmesen megválasztani, mert ha túl későn cserélünk, a téli gumi kopni fog, ha pedig túl korán, akkor egy hirtelen tavaszi lehűlés során a nyári abroncs nem fog ideális teljesítményt biztosítani.

 

Nagy a különbség a két kialakítás között

 

A nyári gumi kifejezetten a melegebb időjárási körülményekre lett tervezve. Keményebb a gumikeverék, ami magas hőmérsékleten is megtartja a megfelelő tapadást és kopásállóságot. Rövidebb lesz a fékút még meleg időben is. Jobb a stabilitása és az irányíthatósága. Ha pedig mindenáron spórolni akarunk, akkor a legjobb, ha egy négy évszakos garnitúra mellett tesszük le a voksunkat. Webáruházunk kínálatában minden autóhoz megtalálhatjuk a megfelelő gumiabroncsot.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel