A nyári gumi keréknyomásának helyes beállítása

A nyári gumi keréknyomásának megfelelő értékét viszonylag egyszerű meghatározni. Az azonban már nehezebb feladat, hogy a folyamatos utazások során, az egész szezonban figyelemmel kísérjük a gumiabroncs állapotát. A karbantartás gyorsan megoldható, ez pedig a gumi élettartamát is nagymértékben befolyásolja.

 

A nyári gumi keréknyomásának megfelelő tartománya

A gumiabroncs karbantartásáról érdemes olvasni, hogy pontosan tisztában legyünk az egyes teendőkkel, amelyeket ajánlott rendszeresen elvégezni. A guminyomás mértékét általában bar-ban vagy psi-ben adják meg. A megfelelő tartományt mindig a gyártó fogja meghatározni. A gépkocsi használati utasításában, az ajtóoszlopon lévő matricán vagy a tanksapka-fedélen is megtalálhatjuk ezt az értéket. Ez általában egy táblázatban látható, ami az adott méretű felnihez-gumiabroncshoz ideális keréknyomást jelenti. 

 

Fontos, hogy a gumigyártók is meghatároznak egy megfelelő guminyomást. Ez rendszerint egy tól-ig értéket fog mutatni, amelyek között biztonságosan lehet használni a gumiabroncsot, de sokszor csak a megengedett legnagyobb nyomást jelölik meg. A megfelelő keréknyomás 2,0 és 3,0 bar körül van. Érdemes megemlíteni azt is, hogy télen ajánlott 0,2 barral magasabbra emelni ezt a szintet, mivel a hideg időjárásban alapból csökken kissé a nyomás. Biztonsági okokból különösen fontos, hogy megfelelő keréknyomással induljunk útnak. Mi történik, ha túl alacsony vagy túl magas a nyomás?

 

Az elégtelen beállítás fokozottan balesetveszélyes tud lenni. Az autó úttartása erősen romlani fog, szélsőséges esetben még a kontrollt is elveszíthetjük a jármű felett. Általában két helyzettel találkozhatunk: ha kevés a nyomás, azaz alulfújt a gumi, vagy ha túl nagy a keréknyomás és túlfújt lesz az abroncs. Előbbinek számos negatív hatása lehet, már önmagában a gumiabroncs élettartama is rövidebb lesz. A felni és a futófelület pereme nagyobb igénybevételnek van kitéve, így a kopás és rongálódás mértéke is növekedni fog. A gumi megtörhet, a szerkezeti elemek szétválhatnak, de még a durrdefekt kockázata is fennáll, ami nagyobb sebességnél egyenesen életveszélyes. Ezért is fontos például egy guminyomás szenzor, ami időben jelez, ha szökik a levegő az abroncsból.

A keréknyomás helyes beállítása a nyári szezonra különösen fontos minden utazás során, pláne most, a legmelegebb hónapokban, amikor mindenki nyaralni, strandolni, túrázni indul. Az alulfújt abroncs megnövekedett gördülési ellenállást eredményez, ami növeli az üzemanyag-fogyasztást is, így a CO2-kibocsátás is magasabb lesz. Nehezebben tudjuk kormányozni az autót, nedves körülmények között pedig a féktáv is megnövekszik.

 

A túlfújt abroncs is veszélyes, sokkal sérülékenyebb lesz, mert a futófelület központi része erőteljesebben fog kopni. Ez akár a gumiabroncs deformációjához is vezethet. Keményebben, pattogósabban fog járni az autó, mivel kevésbé nyelik el az út egyenetlenségeiből adódó rázkódásokat.

 

Hogyan kell karbantartani a járművet?

Az alulfújt és a túlfújt abroncs is veszélyes, de akkor hogyan kell ellenőrizni a keréknyomást? Minden gumiabroncs folyamatosan veszít a nyomásából, mivel a levegő fokozatosan, de elszivárog. Ezért is kell rendszeresen ellenőrizni azt. Mindenképpen havonta egyszer kerítsünk rá időt, valamint minden hosszabb utazás előtt és után. Keress minket bizalommal, ha segítségre van szükséged a keréknyomással kapcsolatban.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel