A mezőgazdasági gumi az abroncsok buldózere

Ahány jármű, annyiféle abroncs: teljesen eltérő méretek, mintázatok, formák és anyagok. Ez így abszolút rendben van, hisz más körülményekkel és feladatokkal kell megküzdenie egy személyautónak, egy teherautónak vagy egy traktornak. Utóbbihoz elengedhetetlenek a speciális mezőgazdasági gumik.

Miért van szükség külön mezőgazdasági gumira?

Ami mindenkinek egyből eszébe jut és egyértelműen látszik is: a traktorokat valamivel mozgásra kell bírni, így sokkal nagyobb méretű gumikra van szükség. Elég csak megnézni például az Özka IND80 abroncsot, ami egy vérbeli ipari és mezőgazdasági abroncs. A személyautó gumijaihoz képest kétszer, de olykor háromszor akkora méretekkel találkozhatunk. Erre szükség is van, hisz például a traktorok se kis jószágok. Az ipari és mezőgazdasági járművek hatalmas terhelésnek vannak kitéve, hisz nem mindennapi feladatokat látnak el. Óriási súlyok mozgatása, mindez nem feltétlenül az aszfalton, egyenesen felületen, hanem a földeken. Nem lehet elakadni, valamint túl lassú sem lehet az egész művelet.

Ahogy a személygépjárművek esetében, úgy az ipari és mezőgazdasági járműveknél is az abroncson múlik minden. Ha nem megfelelő a méret, akkor nem fog megmozdulni a jármű. Ha a teherbírással gond adódik, akkor szintén vagy mozdulatlanul fog állni a gép, vagy menet közben fog probléma bekövetkezni, ami a szállítmány és a jármű sérülésével is járhat, rosszabb esetben még a sofőrre és az arrajárókra is veszélyt jelenthet.

Egyértelműen látszik, hogy egy traktor teljesen “más ligában játszik”, mint egy átlagos személygépjármű, így a speciális, külön nekik gyártott abroncsok elengedhetetlenek a megfelelő működésben.

Miben mások a mezőgazdasági gumik a “hagyományos” társaikhoz képest?

Ahogy azt már az előzőekben is említettük, már csak a méreteik miatt is kiemelkednek a többi abroncs közül. A nagy méretre azért van szükség, mivel itt sokkal nagyobb gépeket kell mozgásra bírni, valamint az esetek többségében ezek a járművek nem sima talajon vagy aszfalton mozognak, hanem a földeken.

Ha alaposabban megvizsgálunk egy ipari vagy mezőgazdasági gumit, akkor láthatjuk, hogy a mintázatuk is teljesen más a személygépjárműveken látottakhoz képest. A bordák sokkal nagyobbak, az árkok is mélyebbek, aminek nagyon egyszerű oka van. Mivel ezek a járművek az esetek többségében nem az aszfalton közlekednek, hanem a földeken, egyenetlen talajon, így nem a minél nagyobb futófelület a cél, hanem az, hogy az abroncs képes legyen megkapaszkodni a földben. Egy traktornak vagy kombájnnak gyakorlatilag “másznia” kell előre, mivel nemcsak napos, száraz időben van rájuk szükség, hanem nedvesebb körülmények között is meg kell oldani a feladatot. 

A mélyebb és nagyobb bordázottság teszi lehetővé azt, hogy a jármű könnyedén megkapaszkodjon a talajban, így a mozgatás is egyszerűbb lesz. Mindemellett a teherbírásra is nagy figyelmet kell fordítani, az ipari és mezőgazdasági abroncsok sokkal tömörebb, keményebb anyagból készültek, mivel egy ilyen jármű gyakran akár több tonnás is lehet, a mozgatott szállítmányról már nem is beszélve.

A megfelelő mezőgazdasági gumi kiválasztása egyáltalán nem egyszerű

A traktorokat sem mindig ugyanarra a feladatra használják, van olyan, amikor aszfalton is közlekednek, mert úgy könnyebb a szállítás, de vannak traktorok, amelyek szinte el sem hagyják a földet. Nemcsak a géptől, hanem a feladattól is függ, hogy milyen abroncsot kell rá szerelni. A választáshoz szerencsére van segítség, ha kérdésed van, keress minket bizalommal.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel