A légnyomás-érzékelő szenzor működése 

A modern autók egyre fejlettebb technológiákat alkalmaznak a biztonság és a hatékonyság növelése érdekében. Ilyen például a légnyomás-érzékelő szenzor is, ami az egyik legfontosabb innováció az elmúlt évekből. Nagymértékben segít a járművezetőknek fenntartani a megfelelő guminyomást.

 

A légnyomás-érzékelő szenzor működése és haszna

 

A gumiabroncsok kezeléséről bővebben olvashatunk cikkeket. Vannak olyan információk, lehetőségek, amelyekkel jobb, ha tisztában vagyunk autótulajdonosként. Olykor egy egyszerű módszerrel, kiegészítővel is sokat tehetünk annak érdekében, hogy az autó vezetése sokkal biztonságosabb legyen, vagy a gumiabroncsok jobb teljesítményt nyújtsanak és hosszabb élettartammal rendelkezzenek.

 

Például a megfelelő gumiabroncsnyomás kulcsfontosságú a jármű teljesítménye, a vezetési élmény és a biztonság szempontjából. Ha a nyomás túl alacsony vagy túl magas, több probléma is felmerülhet. Például növekedhet az üzemanyag-fogyasztás. Az alacsony nyomás nagyobb gördülési ellenállást eredményez, több energiára van szükség az autó mozgatásához. Felgyorsulhat a kopás is, mivel a gumiabroncsok egyes részei nagyobb terhelést kapnak, egyenetlen lesz a felület. A menetstabilitás is csökkenhet, a nyomás komoly hatással van a tapadásra és a fékezési teljesítményre, egyes helyzetekben csökkenhet az autó irányíthatósága.

Túl alacsony gumi nyomás tönkre teheti az abroncsokat.

Az alacsony nyomás miatt a gumik túlmelegedhetnek, defekt is nagyobb eséllyel alakul ki, ami súlyos balesethez is vezethet, ha menet közben történik meg. A légnyomás-érzékelő szenzor célja, hogy figyelmeztesse a járművezetőt, ha nem megfelelő a nyomás, ezzel megelőzve az előbb említett problémákat.

Felni szelepbe épített légnyomás-érzékelő szenzor.

Egy komplett rendszerről beszélünk, aminek a rövidítése TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Kétféle módon képes érzékelni az abroncsnyomást. Az első a direkt, amikor a kerekekbe van beépítve a légnyomás-érzékelő szenzor. Közvetlenül méri a gumi belső légnyomását és hőmérsékletét, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül továbbítja az adatokat az autó fedélzeti számítógépének. A nyári guminyomás is pontosabban beállítható a segítségével.

Fejlett légnyomás-érzékelő szenzor adatait pontosan ki lehet jelezni a vezető felé.

Előnye ennek, hogy precíz és valós idejű mérést biztosít, az egyes kerekek állapotát külön-külön lehet monitorozni. Akkumulátorral működik, akár 5-10 évig. Költségesebb, illetve a légnyomás-érzékelő szenzor cseréje idővel szükséges lesz.

 

Indirekt érzékelés is elérhető

 

A másik típus a közvetett rendszer, ami a kerék fordulatszámát figyeli az ABS és az ESP berendezésen keresztül. Ha alacsony a guminyomás, akkor kisebb lesz az átmérő, gyorsabban forog a többi kerékhez képest. A rendszer ezt azonosítja és figyelmezteti a vezetőt.

 

Előnye, hogy olcsóbb, mivel nem kell külön szenzorokat beépíteni, illetve kevesebb karbantartást igényel.

Van, amikor csak egyszerű visszajelző lámpa áll rendelkezésre.

Hátránya a direkt rendszerhez képest, hogy kevésbé pontos, nem képes megmondani, hogy melyik abroncsban csökkent a nyomás. Továbbá csak akkor jelez, ha már jelentős az eltérés. 

 

Csak előnyei vannak a rendszernek

A TPMS használata már 2014 óta kötelező az Európai Unióban minden új személyautóban. Ezzel nagymértékben lehet növelni a közlekedésbiztonságot, továbbá az üzemanyag-fogyasztás is optimalizálható. Hosszabb lesz a gumiabroncsok élettartama, mivel egyenletes nyomás révén a kopás is normál ütemben történik majd. A jobb menetkomfort és a stabilitás kényelmes vezetési élményt biztosít. A légnyomás-érzékelő szenzor ma már megkerülhetetlen. Ha pedig új gumiabroncsokra van szükség, webáruházunk kínálatában minden autóhoz megtalálható a megfelelő szett.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel