A gumiabroncs élettartama általában hány év?
A gépjármű-tulajdonosok körében gyakran felmerül a kérdés, hogy mennyi a gumiabroncs élettartama? Pláne akkor, amikor eljön a következő szett felszerelése, váltani kell a téliről nyárira vagy fordítva. Az abroncs az egyik legfontosabb része minden autónak, ezért is kell kiemelten figyelni az állapotára.
A gumiabroncs élettartama és a változó körülmények
Az abroncsok folyamatos terhelésnek vannak kitéve, legyen szó nagy sebességű közlekedésről az autópályán, városi dugókról vagy hegyi szerpentinekről. A kérdés általában az, hogy meddig használható biztonságosan a gumi, de erre nincs egyértelmű válasz, ami minden egyes kialakításra igaz, mivel sok tényező befolyásolja az élettartamot. Érdemes cikkeket, útmutatókat olvasni a témában, amelyek segítségével jobban megismerhetjük a gumiabroncsok működését, összetételét és helyes felhasználási módját.
Kezdjük a szakértők véleményével, hogy mit mondanak az átlagos élettartamról. A legtöbb gyártó szerint egy hétköznapi személyautó gumiabroncs használhatósága valahol 40.000 és 80.000 kilométer között mozog, attól függően, hogy milyen típusú abroncsról van szó, hogyan használják azt és milyen körülmények között történik a közlekedés. Időben kifejezve ez körülbelül 4-6 évet jelent, de nem minden gumi öregszik el ennyi idő alatt “automatikusan”, a kopás mértékét ugyanis több tényező befolyásolja, amelyekkel jobb tisztában lenni.

Alacsony guminyomás, gyorsan elhasználja a gumit
Számos külső és belső hatás negatívan hathat a futófelület állapotára, ami a gumiabroncs élettartama miatt fontos tényező. A nem megfelelő nyomás a leggyakoribb probléma. Ha a kerékben a levegő mennyisége túl alacsony vagy éppen túl magas, az egyenetlen kopást fog eredményezni. A nem megfelelő felfújás gyorsíthatja az elhasználódást, illetve az üzemanyag-fogyasztás is nagyobb lesz, az instabil úttartásról nem is beszélve. A vezetési stílus is sokat számít: ha valaki gyorsan veszi a kanyarokat, sokszor fékez hirtelen, sportos, agresszív gyorsításokkal operál, az mind hozzájárul az élettartam csökkenéséhez.

Nyáron használt téli gumi, elég ha egyszer 50-60 Celsius fok feletti aszfalttal találkozik, és visszavonhatatlanul megváltozik a szerkezete.
Az időjárási viszonyokra is kiemelten figyelni kell. Nemhiába nem ajánlott téli gumival nyáron útnak indulni. A nedvesség, a jég, a só, a hőség, a száraz idő mind befolyásolják az abroncs szerkezetét. A nem megfelelő időszakra használt gumiabroncs gyorsabban kopik, de még a tapadási képességéből is veszít.
Hogyan óvjuk a gumiabroncsot?
A gumiabroncs élettartama “meghosszabbítható” némi odafigyeléssel. Például legalább havonta érdemes megvizsgálni a kerékben lévő nyomást, pláne az évszakváltások idején. Ez igaz azokra a gumikra is, amelyek éppen a garázsban, pincében porosodnak. A legtöbb benzinkúton menet közben is gyorsan el lehet végezni ezt a műveletet, sőt, a mai modern járművek már gyárilag is tartalmaznak nyomásfigyelő rendszert.

Időben észrevett egyenletlen kopással még menthető a gumi, ezen már nem.
A tengelyenkénti kopás is eltérő lehet, ezért is célszerű időszakonként, például 10 ezer kilométerenként megcserélni az első és hátsó abroncsokat, így egyenletesebb lesz az elhasználódás, és tovább bírják a mindennapos terhelést. A helyes tárolásról sokan elfeledkeznek: az éppen nem használt gumikat hűvös, száraz, napfénytől védett helyen kell elhelyezni. A tároláskor ne terheljük őket, a legjobb, ha felakasztva vagy állítva vannak.
Jobb odafigyelni
A gumiabroncs élettartama természetesen azt is befolyásolja, hogy milyen hamar kell megvásárolni a következő garnitúrát. Érdemes minél tovább megőrizni a megfelelő állapotát, ezzel nagymértékben csökkenthetjük a jármű fenntartási költségeit. Webáruházunk kínálatában könnyen megtalálhatod a következő szettet.