A gumi alapanyaga: mit használnak a gyártás során?
A gumi alapanyaga nagyon fontos annak érdekében, hogy mennyire biztonságosan tudunk közlekedni az autóval. Többféle anyagot használnak, pláne a modern gumiabroncsok esetében, hogy maximális teljesítményt tudjanak nyújtani az úton. A gyártás egy bonyolult folyamat, az innovatív megoldások pedig ma már laboratóriumokban születnek.
A gumi alapanyaga és felépítése
Érdemes több cikkünket elolvasni a modern gumiabroncsokról, mivel rengeteg új információval lehet találkozni, amelyek segítségével tudatosabban lehet vásárolni, illetve a karbantartás is hatékonyabban végezhető el. A vásárlók gyakran elgondolkodnak azon, hogy mégis miből épül fel egy mai abroncs, milyen anyagokat használnak. Különböző alapanyagokat alkalmaznak a gyártók, amelyekkel tartósság, rugalmasság és maximális tapadás érhető el. Természetesen a gumi az egyik alapvető anyag, amivel dolgoznak a szakemberek. Ez adja az egész abroncs rugalmasságát és tapadását.
Használhatnak természetes gumit, amit a gumifákból nyernek ki, de szintetikus gumi is elérhető, ami kőolajalapú. Kén és más vulkanizáló anyag is kerül a keverékbe, hogy az abroncs tartósságát fokozzák a vulkanizálási folyamat során. Textil- és acélszálak segítenek abban, hogy a gumiabroncs szerkezete, stabilitása megfelelő legyen. Végül pedig gyantát, szilikont is keverhetnek bele, hogy a tapadás nagyobb legyen, leginkább nedves útfelületen. Maga az abroncs szerkezete is több rétegből áll.
Az elsődleges a futófelület, ami közvetlen kapcsolatot teremt az útfelülettel. A mintázata fogja adni az egész abroncs teljesítményét, tapadását. Speciális gumikeverékből készül, hogy magas szintű kopásállóságot és tapadást adjon. A következő réteg az övbetét, amit acélszálakkal erősítenek meg. Merevítést és stabilitást biztosít az egész abroncsnak.
A vázréteg már egy textilszálakból készült rugalmas réteg, ami a formáját adja a guminak. Az oldalfal védi az abroncsot a külső sérülésektől. Továbbá az oldalfalon helyezkednek el azok a számok, amelyek jelentésével érdemes tisztában lenni. Végül pedig ott van a perem, a gumiabroncs széle, ami biztosítja a kerékpánt szoros illeszkedését.
Hogyan készül a gumiabroncs?
A gumi alapanyaga után érdemes megismerkedni a gyártási folyamattal is. Az első lépés a keverés, amikor az említett anyagokat összekeverik, hogy elérjék a kívánt tulajdonságokat. Ezt követi a formázás, amikor a különböző rétegeket kialakítják és elnyeri a végső formáját az abroncs. Utána jön a vulkanizálás, azaz magas hőmérsékleten és nyomáson vulkanizálják a munkadarabot, hogy a gumi erős és tartós legyen. Ha mindennel végzett a gyártás, akkor már csak a minőség-ellenőrzés van hátra. Szigorú teszteknek vetik alá a gumikat, hogy minden elvárásnak és biztonsági feltételnek megfeleljenek.
A gumi alapanyaga meghatározza az abroncs tulajdonságait, előnyeit, felépítését. Ez azt jelenti, hogy a nyári, téli és négy évszakos esetében eltérő keverékeket használnak a gyártók. A nyáron használatos abroncsok futófelülete keményebb, hogy nagy hőségben is jobb legyen a tapadás. Hidegben már hajlamos merevvé válni, ezért is puha gumikeverékből készül a téli gumiabroncs. A négy évszakos a kettő közötti átmenetet képviseli. Ezek a különbségek befolyásolják az abroncs viselkedését is az egyes időjárási körülmények esetén.
Webáruházunk kínálatában minden autóhoz és évszakhoz megtalálhatjuk az ideális gumiabroncsot.